Dezvăluiri din spatele culiselor: cum funcţionează o fabrică de troli

204

Un studiu recent, destinat identificării mijloacelor de îmbunătăţire a comunicării angajaţilor din sănătate pe reţelele sociale, a adus o informaţie surprinzătoare: trolii rușii sunt actori-cheie în dezbaterile pe tema vaccinării. Cum este greu de imaginat că vaccinurile ar fi pe agenda Kremlinului, care să fie semnificaţia acestei invazii online?

Cercetătorii de la Universitatea „George Washington” au descoperit că trolii ruși, camuflaţi în utilizatori online obișnuiţi, au fost activ implicaţi în dezbaterile online cu privire la vaccinare. În cadrul studiului au fost analizate tweeturi publicate în perioada 2014-2017, notează American Journal of Public Health, concluzia fiind aceea că informaţiile despre vaccinuri erau postate pe conturi implicate ulterior în alegerile prezidenţiale din SUA.

Conţinutul postărilor li s-a părut straniu cercetătorilor, declară David Broniatowski, coordonatorul studiului. Ceea ce le-a atras atenţia analiștilor a fost faptul că subiectul vaccinului era legat de teme ce nu au legătură, în mod obișnuit, cu vaccinarea, precum inegalităţile sociale și rasiale.

Pentru a descoperi ce se află în spatele acestor postări furibunde (atât pro, cât și contra) pe tema vaccinării, cercetătorii au studiat aproape 1,8 milioane de tweeturi, din iulie 2014 până în septembrie 2017. În procesul examinării postărilor legate de vaccin au fost descoperite multe conturi de tip bot (propagandă informatică autonomă), inclusiv „poluatori de conţinut” – conturi ce împrăștie malware sau conţinut comercial nesolicitat. Studiul a arătat că un cont fals a postat conţinut despre vaccin de 22 de ori mai des decât au făcut-o utilizatorii obișnuiţi.

Potrivit Twitter, reţeaua socială a blocat zilnic mai mult de un milion de conturi false şi suspecte doar în ultimele luni, în final fiind introdusă obligativitatea introducerii numărului de telefon și a adresei de e-mail la înregistrare.

„Aceşti troli par să fi folosit vaccinarea ca pe o chestiune divizatoare, promovând discordia în societatea americană”, afirmă Mark Dredze, profesor la „Johns Hopkins”.

„Dacă energia noastră e concentrată pe dezbinările interne sau pe dezbinări între SUA și Europa, de exemplu, rămâne o fereastră deschisă prin care Rusia să-și extindă sfera de influenţă”, punctează și Patrick Warren, profesor de economie la Universitatea Clemson, autorul mai multor cercetări pe subiectul trolilor ruși. De fapt, scopul final pe care Rusia vrea să-l atingă, inclusiv prin propaganda online, este să înlocuiască securitatea europeană construită pe reglementări bilaterale cu una a tratatelor bilaterale, unde ar avea un cuvânt greu, ca stat important, scrie jurnalistul Edward Lucas.

Dacă nu putem ști 100% care e obiectivul real al campaniei legate de vaccinare, afirmă Dredze, este foarte sigur că acest comportament este unul tipic pentru Agenţia de Cercetări în Domeniul Internetului. Supranumită și „fabrica de troli”, organizaţia din Sankt Petersburg este finanţată de Evgheni Prigojin, apropiat al președintelui Putin.

Cum funcţionează o fabrică de troli

„Există o clădire la Sankt Petersburg cu sute de angajaţi – și cu un buget de milioane de dolari – a căror misiune este să manipuleze opinia publică în unele ţări”, afirma în 2017 Philip Howard, autorul unui studiu legat de manipularea online, descriind Agenţia de Cercetări în Domeniul Internetului. Howard puncta și faptul că propaganda online „este unul dintre cele mai puternice instrumente noi împotriva democraţiei”.

Dacă publicul știe destul de multe despre modul în care funcţionează Agenţia de Cercetări în Domeniul Internetului, acest lucru se datorează în mare parte curajului jurnaliștilor din Rusia, notează jurnaliștii Ben Nimmo și Aric Toler, într-un articol pentru Global Instigative Journalisme Network.

Agenţia s-a înfiinţat destul de recent – ea a fost înregistrată în Registrul Unic de Stat al entităţilor juridice rusești în 26 iulie 2013, scrie Novaia Gazeta.

Sutele de troli angajaţi aici au sarcina de a livra anumite idei, în diferite forme – postări pe bloguri sau reţele sociale, comentarii pe site-uri de știri și răspunsuri la alte comentarii.

Atunci când opozantul Boris Nemţov a fost ucis, trolilor li s-a cerut să oprească fluxul de postări despre Ucraina și să transmită, în diferite forme, același mesaj: uciderea politicianului e o provocare lansată înaintea mitingului opoziţiei din martie, Nemţov a fost ucis de colaboratorii săi și Kremlinul nu are nicio implicare în crimă – a povestit Lena, fostă angajată a agenţiei, pentru Radio Liberty.

Anton, un alt fost trol, a descris o zi de muncă într-o asemenea agenţie: 12 ore, în care a scris 126 de comentarii la postările altor angajaţi, 25 la postările utilizatorilor obișnuiţi și încă 10 materiale pentru blog.

Munca de troll e mai bine plătită decât, de pildă, cea a unui medic din Rusia, salariul ajungând la 750 de dolari pe lună, iar angajaţii sunt, de regulă, persoane foarte tinere, studenţi sau masteranzi, controlaţi de un supervizor care verifică dacă și-au atins targetul, dezvăluie Ludmila Savciuk, o jurnalistă care a reușit să se infiltreze pentru două luni în „fabrica de troli”. Dezvăluirile jurnalistei arată nu doar pregătirea tehnică și dimensiunea agenţiei ori specializarea angajaţilor din departamentele ei, ci și faptul că vechea propagandă sovietică are aici odrasle cu care se poate mândri.

Una dintre cerinţele angajaţilor e să scrie într-o manieră foarte pozitivă despre guvern, fiindu-le livrate informaţii în acest sens, dar și linii directoare despre modul în care trebuie prezentată activitatea acestuia: „de exemplu, (să scriem) că viaţa este din ce în ce mai frumoasă și că trăim din ce în ce mai bine. Iar dacă este vorba de SUA, trebuie să facem totul pentru ca cititorul să concluzioneze că oamenii de acolo trăiesc prost și că nu le merge bine”.

Între acest gen de directive, pe de o parte, și discursurile vituperante despre „agenţii imperialismului” sau lozinca stalinistă „Viaţa a devenit mai bună, tovarăși, viaţa a devenit mai veselă!”, pe de altă parte, legăturile sunt destul de străvezii.

Propaganda online a Kremlinului e o dovadă că nervul adevărului poate fi ucis oricând acest lucru e util puterii, chiar și (sau mai ales) în era internetului.