Simţământul iertării, corelat cu o creştere a generozităţii faţă de biserică

48

În Evul Mediu, mulţi credincioşi creştini ofereau bani bisericii pentru a primi iertarea păcatelor. Un studiu recent arată însă că astăzi, persoanele care simt că le-au fost iertate păcatele sunt mai dispuse să doneze bani bisericii.

O cercetare publicată de jurnalul Religion, Brain and Behavior a efectuat un experiment inedit, prin care a arătat că simţământul absolvirii de vină creşte generozitatea celui „păcătos".

O echipă de cercetători de la Royal Holloway şi Universitatea Oxford, au oferit participanţilor două sarcini de rememorare. În prima, erau invitaţi să îşi amintească un păcat comis în trecut. În a doua, trebuiau să îşi amintescă un moment în care s-au spovedit sau şi-au imaginat că se spovedesc (chiar dacă nu au făcut lucrul acesta în realitate). Fiecărui participant i-a fost oferită apoi posibilitatea de a face o donaţie unei biserici catolice locale, punând o sumă într-un plic. În cazul unora dintre participanţi, donaţia era colectată înainte de rememorarea unui moment în care şi-au cerut iertare pentru păcat, în cazul altora, colecta era făcută după momentul de rememorare.

Rezultatele au arătat că amintirea iertării a crescut semnificativ şansele unei donaţii, creşterea cea mai pronunţată fiind înregistrată în cazul participanţilor care credeau în judecata divină şi erau implicaţi în viaţa bisericii.

Unul dintre autorii studiului, dr. Ryan McKay, membru al Departamentului de Psihologie de la Royal Holloway, a explicat importanţa rezultatului evidenţiind că acesta pare să contrazică vechea idee potrivit căreia oamenii au comportamente prosociale (ajută, cooperează, donează) atunci când se simt vinovaţi. Studiul a arătat că sentimentul absolvirii de vină contribuie mai mult la promovarea unui comportament prosocial.