Reclamă cu Iisus și Obama cenzurată de FoxTV

55

Reţeaua americană de televiziune Fox a respins de la difuzare o reclamă în care apăreau Iisus Christos și Barack Obama. Deși propusă ca un spot comercial comic, reclama avea mesajul „Iisus îl urăște pe Obama”.

Clipul ar fi trebuit să fie difuzat în timpul desfășurării finalei campionatului de fotbal american, Super Bowl. Reclama a fost propusă de site-ul JesusHatesObama.com (Iisus îl urăște pe Obama), care promovează materiale promoţionale inscripţionate cu mesaje împotriva președintelui american. Fără alte comentarii, Fox TV a explicat că reclama site-ului JesusHatesObama este inacceptabilă și că nu poate fi difuzată în timpul Super Bowl. Se știe că Fox News este un canal conservator, de drepta. Cu toate aceste nu a acceptat clipul critic la adresa personalităţii centrale a stângii democrate, în ciuda unei oferte de 2,3 milioane de dolari.

Richard Belfry, proprietarul site-ului JesusHatesObama, se declară un comediant conservator, ale cărui mesaje au o notă pamfletară, ex. „Pe tine Iisus te iubește, dar pe Obama nu!" Pe site e menţionată încă din bannerul principal întrebarea „Credem cu adevărat că Iisus îl urăște pe Obama? Bineînţeles că nu! Dar credem în libertatea de a face haz de administraţia Obama.” Bugetul de publicitate fusese obţinut prin sprijinul unor investitori privaţi interesaţi de sponsorizarea difuzării clipului. „Nu voiam să fim maliţioși deloc", a explicat Belfry după eșecul selectării clipului său. „Ci doar credeam că avea să fie cel mai discutat clip publicitar al finalei.”

Alte două clipuri care abordează teme religioase sau sexuale nu vor fi difuzate în timpul finalei Super Bowl de anul acesta. Un clip a fost respins pentru că mesajul său se adresa oamenilor căsătoriţi interesaţi să aibă relaţii extraconjugale. Un al treilea clip a fost respins pentru că în cadrul său apărea un preot ce atrăgea oamenii la biserică într-un pretins serviciu divin de liturghie, oferindu-le chipsuri și băuturi răcoritoare.

Duminica de Super Bowl este recunoscută de mulţi americani asemeni unei sărbători naţionale. Este ziua cu cel mai numeros public telespectator, ca atare preţurile și concurenţa pentru spaţiile de publicitate sunt uriașe. Preţul pentru difuzarea unui spot de 30 de secunde poate depăși 3 milioane de dolari. În ciuda ofertelor financiare ameţitoare, de-a lungul timpului mai multe clipuri au fost respinse de la difuzarea în timpul finalei Super Bowl, în special cele ce promovau vulgaritatea, violenţa, sexul și homosexualitatea sau legalizarea drogurilor.