Știinţa, Biblia și consumul de alcool: 8 motive să renunţi

3928

Le știm, dar cel mai mult le preţuiesc băutorii. Beneficiile consumului de alcool sunt în mod special popularizate de cei care obișnuiesc să-și potolească pofta cu băutura lui Bachus. Efectele nocive ale consumului de alcool (nu doar cel regulat sau în exces) sunt însă mai multe și mai puţin cunoscute decât beneficiile. Deși nu conţine o poruncă absolută împotriva alcoolului, Biblia vorbește despre aspectele negative ale acestuia în mai multe rânduri. Care ar trebui să fie până la urmă poziţia unui creștin faţă de consumul de alcool?

Pentru bisericile care tolerează un consum moderat de băuturi alcoolice, această întrebare nu este dilematică. Altfel stau însă lucrurile cu denominaţiunile creștine care promovează abstinenţa totală de la alcool. Există cu adevărat motive pentru un creștin să se abţină complet de la consumarea de băuturi spirtoase?

(1) Alcoolul afectează discernământul

„Ar trebui să evităm orice este dăunător pentru noi, inclusiv – sau poate mai ales – acele lucruri care ne înceţoșează mintea și ne atenuează sensibilitatea care răspunde la impulsurile Duhului Sfânt, punând în pericol relaţia noastră cu Domnul Iisus Christos,” comentează medicul Peter N. Landless, într-un material publicat de Adventist Review. „Chiar dacă a consuma alcool implică o multitudine de riscuri semnificative pentru sănătate, (și, probabil, și dacă nu ar implica – n.r.) principalul motiv pentru abstinenţă rămâne unul spiritual sau moral,” adaugă Landless.

Medicul pornește așadar de la premisa că alcoolul trebuie evitat în totalitate pentru că răpește claritatea minţii și predispune la distanţarea de Dumnezeu și de cele sfinte. Însă pe lângă acest argument, Landless aduce în atenţie o paletă întreagă de pericole pe care le ridică alcoolul și care, spre deosebire de diverse studii cu o obiectivitate chestionabilă, sunt recunoscute de organizaţii medicale cu reputaţie internaţională.

(2) Corelaţia cu decesul prematur

Astfel, amintește Landless, potrivit documentului „Global Status Report on Alcohol and Health”, publicat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în februarie 2011:

– circa 2.500.000 de oameni mor, în fiecare an, din cauze corelate cu consumul de alcool,

– 4% dintre decesele la nivel global sunt relaţionate cu alcoolul care a dus la cancer, boli cardiovasculare și ciroze,

– 6,2% dintre bărbaţii decedaţi la nivel mondial, au murit dintr-o cauză legată cumva de consumul de alcoolului,  – în Rusia, unde consumul de alcool este extrem de mare, unul din cinci bărbaţi moare din pricina unor complicaţii generate de consumul de alcool.

Graficul obiceiurilor de consum se schimbă. Datele din 2001-2005, oferite de OMS, arătau că la nivel mondial erau consumaţi, în medie anuală, 6,3 litri de alcool, per persoană cu o vârstă mai mare de 15 ani. Mai important este că tot mai mulţi oameni, la nivel mondial, beau pentru a se îmbăta, caz în care riscurile pentru sănătate sunt mai mari.

(3) Riscul de adicţie

Alcoolul este o subtanţă adictivă. Riscul de alcoolism este de 13% (13 oameni din 100) pentru cei care consumă alcool. Dacă o rudă de gradul 1 a suferit de alcoolism, riscul crește la 26%, iar dacă consumul a început înainte de 14 ani, riscul crește la 40%.

(4) Alcoolul și cancerul

Cancerul este una dintre principalele cauze ale mortalităţii globale. În Uniunea Europeană, unde 2.500.000 de oameni sunt diagnosticaţi anual cu cancer, 10% dintre pacienţii bărbaţi, și 3% dintre pacienţii de sex feminin își datorează cancerul consumului de alcool.

(5) Alcoolul și bolile de inimă

Landless observă tendinţa, mai ales în ultimii 30 de ani, de a se populariza prin intermediul articolelor de specialitate și a celor de presă ideea că alcoolul ar fi un factor în prevenirea bolilor de inimă. Însă, subliniază Landless, e important de notat că aceste studii sunt „analize retrospective” care implică existenţa unor așa numite „variabile ascunse”, vitale pentru o concluzionare corectă.

Medicul citează cercetători precum Naimi și Hansel, care au arătat în studiile lor că metodologia utilizată pentru concluzionarea avantajelor alcoolului ar fi sabotată. De exemplu, spun oamenii de știinţă, unele studii au folosit ca grup de referinţă (nebăutori), persoane cu o educaţie precară sau foști băutori care au renunţat să consume alcool din motive de sănătate. Astfel de variabile pot influenţa dramatic rezultatele comparaţiei cu băutorii obișnuiţi de alcool.

„Luând în calcul riscurile semnificative pe care consumul de alcool le impută sănătăţii nu are niciun sens să îl promovăm pentru utilitatea sa în prevenirea bolilor de inimă,” a spus Landless. „Mai ales când există atâtea intervenţii dovedite și sigure pentru prevenirea bolilor de inimă, precum exerciţiul fizic și hrana sănătoasă.”

Ce spune Biblia despre consumul de alcool

William H. Shea, fost director al Biblical Research Institute, nota într-un material publicat pe site-ul instituţiei că deși în Biblie găsim adesea menţiuni referitoare la consumul de alcool, este nevoie să fim foarte atenţi pentru a nu trata cu superficialitate acele texte.

Atunci când autorii Vechiului Testament se refereau la alcool foloseau de obicei cuvintele „vin” sau „băutură tare”. În Biblie, „băutură tare” este traducerea unui singur cuvânt ebraic: „shekar”. Acesta este un caz fericit, deoarece alte traduceri implică folosirea aceluiași termen pentru acoperirea sensului a mai multe expresii, cu nuanţe distincte.

O posibilă problemă pe care ar putea-o ridica această traducere ar fi aceea că, pentru cititorii moderni, „băutură tare” ar putea fi înţeles ca băutură distilată. Însă, întrucât procesul de distilare a alcoolului a fost dezvoltat abia în secolul al V-lea după Christos, se poate concluziona că cea mai tare băutură la care se puteau referi autorii Vechiului Testament avea doar 14% alcool la volum, adică maximul ce putea fi obţinut prin fermentare naturală. (6) „Acest fapt ne arată că termenul ‘băutură tare’ nu ne oferă, cu siguranţă, permisiunea de a consuma ceea ce numim astăzi băutură tare,” scrie Shea.

Potrivit teologului, care a analizat originea cuvântului, cel mai probabil termenul de „shekar” se referea la bere. Shea face referire la niște tablete de lut babiloniene, care conţineau reţeta de fabricare a „shikar”-ului, termen înrudit cu semiticul „shekar”. Și, dintr-o dată, sfaturile biblice cu privire la „băutura tare” capătă o deosebită relevanţă pentru vremea noastră, în care consumul de bere este la ordinea zilei.

Ce spune Biblia despre Shekar? (7) Din 21 de texte vetero-testamentale care menţionează berea, 19 o condamnă puternic: Levitic 10:9 o interzice preoţilor; Numeri 6:2, 3 nazireilor; Judecători 13:3, 4: un înger o avertizează pe mama lui Samson să nu bea în timpul sarcinii; Deuteronom 29:5, 6 : Dumnezeu le spune israeliţilor că nu le-a dat această băutură în peregrinările lor prin deșert.

În ceea ce privește vinul, spune autorul, „din numărătoarea mea, Vechiul Testament folosește cuvântul ‘yayin’ de circa 140 de ori (…) de 60 de ori cu mesaj negativ, de încă 60 de ori oarecum neutru și doar de 17 ori face referiri posibil pozitive. Prin urmare, ‘yayin’-ul, vinul fermentat este menţionat în termeni negativi mult mai des decât e menţionat în termeni pozitivi.”

„Cele mai multe texte în care vinul este menţionat favorabil îl folosesc de fapt la figurat, ca termen de comparaţie. Alte câteva texte vorbesc de efectele lui psihologice imediate. Însă, de departe, cele mai multe menţiuni se referă la rezultate negative, precum nelegiuirile comise ca urmare a consumului de vin,” mai explică William Shea.

Teologul rezumă discuţia la patru categorii de motive de condamnare a consumului de vin în Biblie, ce vizează:  – efectele fizice imediate (înroșirea ochilor, întunecarea vederii, beţia);   – efectele morale pe termen lung (care duc la comportamente imorale);   – relatarea unor episoade în care personaje biblice au consumat alcool, cu consecinţe nedorite;  – menţionarea poruncilor explicite de interzicere a consumului pentru anumite personaje biblice, din cauza efectelor vinului.

(8) Menţionarea vinului în termeni negativi este dominantă în Biblie și înclină balanţa în defavoarea consumului, fie el și moderat de alcool.