Campanie virală proumanitate: NU vreau să fiu martir

112

Selfie-ul a intrat in atenţia publicului global odată cu participarea papei și a președintelui Obama într-un selfie de grup. Însă sfârșitul anului 2013 a adus în atenţia lumii un selfie tragic. Trei tineri libanezi au fost răniţi și unul ucis, la scurt timp după ce s-au fotografiat. Evenimentul dezastruos a generat un val de revoltă pe reţelele de socializare.

Pe 29 decembrie 2013, în jurul orei 9 dimineaţa, patru adolescenţi, în centrul Beirutului, se așează pentru a se fotografia. Un selfie. Pentru Mohammad El Chaar a fost ultimul. Ultima poză în care prietenii săi, Omar Bekdash, Rabih Youssef și Ahmad Moghrabi l-au văzut zâmbind. Cei patru tineri au fost răniţi grav de explozia unei mașini, situaţia lui Mohammad fiind critică. Familia și prietenii le-au cerut tuturor apropiaţilor să se roage pentru tânărul de 16 ani, însă acesta a încetat din viaţă la scurt timp după accident.

Ţinta atacului a fost Mohamad Chatah, fostul ministru al Finanţelor, dar odată cu el au murit patru alte persoane, victime colaterale sau „martiri” cum i-a numit media. Cum era de așteptat, mijloacele media principale s-au concentrat și au raportat despre moartea omului politic. Reacţia din media socială însă, a fost diferită. Tineri din întreaga ţară s-au revoltat împotriva denumirii de „martir” pe care a primit-o tânărul Mohammad. La o zi după explozie au fost create pagina de Facebook și un cont de Twitter cu numele de „I am not a martyr” („Nu sunt un martir”). Astfel a luat fiinţă o campanie de amploare și hashtag-ul #notamartyr a devenit viral. Participanţii la campanie sunt invitaţi să posteze un selfie și un mesaj scurt cu privire la ce vor să se schimbe în ţara lor. Mesajul principal al campaniei fiind acela că ei nu se consideră martiri, ci victime.

„Nu mai putem continua să considerăm normală violenţa. Nu mai putem continua să ne desensibilizăm faţă de ororile constante ale vieţii în Liban. Nu mai putem continua să ne ascundem sub masca optimismului. Suntem victime, nu martiri. Refuzăm să fim martiri. Tu ce refuzi să fii? Tu ce refuzi să vezi? Tu ce refuzi să permiţi?” scrie pe pagina de Facebook „Nu sunt un martir”.

Organizatorii campaniei sunt de părere că a fi martir înseamnă să mori pentru o cauză sau pentru niște convingeri, iar ceea ce i s-a întamplat lui Mohammad și altora ca el nu este martiraj, ci crimă. Politicienii folosesc cuvântul „martir” pentru a-i dezumaniza pe cei uciși și pentru a evita investigaţiile. „Suntem devastaţi de violenţa fără sens și dorim să vorbim împotriva ei”, au declarat aceștia, citaţi de BBC.

În aproximativ o săptămână, pagina de Facebook a adunat aproape 6.000 de like-uri și 100 de poze cu mesaje. Campania a fost promovată pe BuzzFeed și BBC, uimind lumea cu câte și ce are de zis o generaţie considerată adesea apatică.

Iată ce au de spus acești tineri despre ţara lor pe care vor să o reclame înapoi.