CEO-ul fără mașină și trendul desproprietăririi voluntare

58

Lynn Jurich este CEO-ul companiei SunRun, care închiriază panouri fotovoltaice, și militează pentru trendul, din ce în ce mai popular, al desproprietăririi voluntare. Numeroase companii și tot mai multe persoane fizice par să adere acestui curent, deși sunt conștienţi că este o monedă cu două feţe.

Conceptul de desproprietărire voluntară vine în întâmpinarea crizei financiare care a lovit întreaga lume. Acesta reprezintă o atitudine schimbată, o eră în care oamenii deţin mai multă valoare, având mai puţine proprietăţi. Deși acest concept este departe de visul american, Jurich susţine într-un editorial pe Fastcoexist, că renunţarea la proprietăţi începe să definească America tot mai mult.

Web-ul și mediul social pe care îl creează ne încurajează să împărţim și să facem schimb de lucruri pe care obișnuiam să le deţinem. Web-ul în sine este o resursă pe care nimeni nu o deţine și se pare că acest curent al bunului comun se mută încet din lumea virtuală în cea reală.

Companii precum Zipcar (închiriere mașini) și airbnb (schimb temporar de locuinţe) vin în întâmpinarea valului de oameni care vor să economisească bani și energie. În același sens acţionează și compania SunRun care instalează și întreţine panouri fotovoltaice fără ca acestea să trebuiască să fie cumpărate.

Lynn Jurich, în consens cu ideologia companiei pe care o conduce, a renunţat la mașină și folosește mijloacele de transport în comun. Tânara antreprenoare motivează alegerea făcută ca fiind mai economică, precizând și că ar avea mai mult timp pentru a citi și a da telefoane și că nu ar mai pierde timp la mecanic și benzinărie.

Motivul pentru care cei mai mulţi oameni nu optează pentru panouri fotovoltaice este costul mare al acestora. Compania SunRun, cu sediul în San Francisco, oferă o alternativă, mai economică, susţine Jurich. Compania montează panourile gratuit și ele rămân proprietatea companiei. Clienţii semnează un contract pe o durată de 20 de ani și plătesc toată energia produsă de sistem. Compania se ocupă și de întreţinerea panourilor, cât și de eventuale reparaţii. Oferta lor pare greu de refuzat, lucru dovedit și de portofoliul lor cu 35.000 de clienţi din 10 state ale Americii.

Sunt însă lucruri pe care articolul lui Jurich nu le menţionează. În primul rând, pentru a putea fi profitabili, SunRun lucrează cu investitori (Foundation Capital, Accel Partners, U.S. Bancorp, PG&E și Seqoia Capital) și are parteneriate cu un număr de firme (Verengo Solar Plus, REC Solar, Sunetric etc.), care se ocupă de instalarea și întreţinerea panourilor.

De asemenea, dacă îţi vinzi casa trebuie să convingi nou proprietar să preia contractul cu SunRun sau să îl reziliezi pentru o sumă de ordinul miilor de dolari. Alte plângeri ale clienţilor menţionează că au fost nevoiţi să-și refacă tot acoperișul pentru instalarea sistemului, că nu le-a fost explicat în mod clar sistemul de plată, că au luat legătura foarte greu cu departamentul de suport clienţi și că le-a fost stricat acoperișul în timpul instalării.

Cel mai mare dezavantaj, însă, este faptul că plătești toată energia produsă de sistemul instalat, la un preţ stabilit de SunRun, indiferent de consum. În plus, unele contracte au incluse și o creștere anuală a preţului kilowatt-ului. Așadar, suma economisită rămâne foarte mică.

Cu greu poate fi acceptat faptul că astfel de companii reprezintă cu adevărat curentul dezproprietăririi voluntare. Mult mai apropiat de acest stil de viaţă se află tehnomazii. Tehnomazii sunt nomazi, oameni care călătoresc în jurul lumii cu bagaje cât mai mici și-și câștigă existenţa datorită și cu ajutorul tehnologiei. Benny Lewis, fondatorul „Fluent in 3 Months” este tehnomad de 8 ani și a vizitat 22 de ţări. În acești ani a avut numeroase joburi și a devenit fluent în 8 limbi străine. Într-un interviu acordat Skyscanner, Lewis vorbește despre experienţa sa și a altor tehnomazi. Majoritatea dintre aceștia nu au o adresă fixă pentru prea mult timp, călătoresc cu un rucsac în care au haine și o mulţime de gadget-uri și lucrează ca fotografi, graficieni, bloggeri, programatori sau au alte job-uri care le permit să lucreze de oriunde.