MTV educă fetele să gândească urât despre ele însele

194

Programele MTV îi învaţă pe copii şi adolescenţi că limbajul sexualizat nu numai că trebuie acceptat, ci chiar şi încurajat. Mai mult, publicul feminin este educat să aibă şi să exprime păreri depreciative la propria adresă.

Un raport al organizaţiei Parents Television Contents (PTC) analizează conţinutul programelor oferite de postul MTV, căutând să descopere ce este bun, rău sau urât în acestea. Cercetătorii au analizat conţinutul emisiunilor dedicate copiilor şi adolescenţilor cu vârste cuprinse între 12 şi 17 ani, pe parcursul anului 2011.

„După mulţi ani de căutare a egalităţii pentru femei, rezultatele prezentului studiu sugerează o perspectivă înfrumuseţată, însă dezgustător de distorsionată cu privire la ceea ce înseamnă feminitatea", a declarat Tim Winter, preşedintele PTC.

Printre emisiunile cele mai vizionate de publicul vizat de MTV, în sezonul 2011, au fost Jersey Shore, Real World, Teen Mom 2 şi 16 and Pregnant.

Studiul a urmărit să găsească răspunsuri la o serie de întrebări privind ce le învaţă postul MTV pe fete despre modul în care: (1) persoanele de sex feminin vorbesc cu persoanele de sex masculin; (2) persoanele de sex masculin vorbesc cu persoanele de sex feminin; (3) persoanele de sex masculin şi feminin comunică pe tema legăturilor afective; (4) vorbesc persoanele de sex feminin şi cele de sex masculin unele despre altele; (5)  vorbesc persoanele de sex feminin şi cele de sex masculin despre ele însele.

Cercetătorii au descoperit că doar 24% din ceea ce spun fetele despre ele însele în emisiunile analizate sunt lucruri pozitive. Per ansamblu, persoanele de sex feminin din emisiunile MTV vorbesc despre ele sau despre alte persoane de acelaşi sex într-o formă defăimătoare, compromiţătoare.

Fetele sau femeile au fost destinatarele unor înjurături sau cuvinte obscene de 662 de ori, adică o dată la fiecare 4 minute şi 10 secunde pe parcursul emisiunilor analizate.

Mai mult decât persoanele de sex masculin prezente în emisiuni, persoanele de sex masculin au vorbit despre acte sexuale şi despre organe sexuale. În timp ce 88% dintre dialogurile referitoare la activitate sexuală s-au concentrat asupra preludiului unei relaţii sexuale şi asupra sexului în sine, doar 4% din timpul alocat acestui subiect a fost folosit pentru discuţii despre virginitate sau mijloace contraceptive.

Autorii studiului au subliniat că dacă mijloacele şi canalele media sunt considerate importante şi utile pentru conturarea opiniei publice, trebuie să li se ceară o mare mai responsabilitate celor care gândesc şi creează programele de televiziune.

Organizaţia Parents Television Contents speră că rezultatele studiului vor contribui la naşterea unei dezbateri pe plan naţional cu privire la sexualizarea fetelor şi adolescentelor.

Sursa: parentstv.org