Dimensiunile unei practici mortale: călătoria clandestină cu avionul

65

Un bărbat a fost descoperit mort pe o stradă din vestul Londrei, iar autorităţile se întreabă dacă nu cumva acesta este încă un caz de deces din pricina căderii din avion. Un material BBC dezvăluie măsura răspândirii unei practici mortale: călătoria clandestină în cala avioanelor.

Este posibil ca bărbatul recent descoperit în Londra să se fi ascuns în trenul de aterizare al avionului și să fi murit la nici 16 kilometri de aeroportul Heathrow, atunci când pilotul a demarat manevrele de aterizare.

Dr. Stephen Veronneau, reprezentat al Administraţiei Aviaţiei Federale americane, a identificat până acum 96 de indivizi, de pe tot globul, care au încercat să călătorească pe roţile avioanelor, începând cu anul 1947. Mai mult de trei sferturi dintre aceste tentative au fost fatale.

„O doză uriașă de ignoranţă" este la lucru, e de părere David Learmount, expert în aviaţie și redactor la revista Flight International. „Dacă oamenii ar ști în ce se bagă, n-ar mai face nimeni așa ceva," a mai spus Learmount.

Nici cala pentru bagaje, nici trenul pentru aterizare nu sunt încălzite, alimentate cu oxigen sau presurizate. În aceste condiţii, șansele de supravieţuire ale clandestinului scad, pe măsură ce avionul ia altitudine.

La 5.490m altitudine, experţii spun că se instalează hipoxemia, care provoacă slăbiciune, tremor, senzaţia de ameţeală și tulburări de vedere. La 6.710 m, călătorul clandestin se va zbate să rămână conștient în ciuda scăderii nivelului de oxigen din sângele lui. Peste 10.000 m altitudine, plămânii au nevoie de presiune artificială pentru a funcţiona normal.

Nici cu frigul nu e de glumit. Temperaturile pot ajunge la -63 de grade Celsius. Cei care supravieţuiesc acestor condiţii sunt, cel mai des, inconștienţi atunci când avionul se apropie de aterizare. Așa se face că, atunci când trapa roţilor se deschide, cei mai mulţi cad în gol și mor.

În iunie 2010, un român a supravieţuit după ce a zburat de la Viena la Londra agăţat de trenul de aterizare al unui avion, doar pentru că avionul a zburat la o altitudine joasă, din cauza unei furtuni.