Criticii învăţământului spun că şcoala i-a ajutat să reuşească

13

Din trei români, doi (65%) au o părere proastă sau foarte proastă despre sistemul românesc de învăţământ, arată un sondaj IRES, efectuat în luna septembrie. Paradoxal însă, opt din zece români se declară convinşi că şcoala i-a ajutat să reuşească în viaţă.

Românii au păreri contradictorii despre cum se face şcoală în România. Cei mai mulţi se pun de acord asupra faptului că şcoala îi pregăteşte pe elevi în mică sau foarte mică măsură, pentru viaţă. Aceasta deoarece, susţin 81% dintre respondenţii sondajului IRES, învăţământul este centrat pe informare, şi nu pe formare. Cu toate acestea, 80% dintre respondenţi au declarat că şcoala i-a ajutat să reuşească în viaţă.

 Românii nemulţumiţi de sistemul de învăţământ denunţă o slabă pregătire a profesorilor. Procentul celor supăraţi pe dascăli a crescut la 61%, faţă de 51% în 2010. În timp ce peste jumătate dintre respondenţi (55%) acuză profesorii de corupţie, 20% dintre ei sunt de părere că profesorii sunt prea exigenţi cu elevii. Pe de altă parte, 41% dintre părinţii participanţi la sondaj au recunoscut că au plătit pentru pregătirea suplimentară a copiilor (meditaţii), cei mai mulţi (90%) apelând la astfel de instruiri pentru cursurile de matematică.

 Sondajul IRES arată totodată că deşi majoritatea continuă să aibă o părere negativă despre activitatea desfăşurată de Ministerul Educaţiei, totuşi procentul celor care au o părere bună sau foarte bună despre minister a crescut: 36% faţă de 28% în 2010. Un alt punt în care majoritatea respondenţilor au avut vederi similare este necesitatea de a reînfiinţa şcoli profesionale sau de meserii. Nu mai puţin de 95% dintre participanţi susţin importanţa unei astfel de măsuri. Aceasta în contextul în care 80% dintre respindenţi cred că tinerii nu sunt pregătiţi să facă faţă pe piaţa muncii. O iniţiativă care ar putea fi benefică în acest sens ar fi înăsprirea condiţiilor de admitere la liceu şi facultate. Aproximativ 91% dintre români consideră că admiterea pe bază de dosar este o idee nefericită. Ministerul Educaţiei promite ca, odată cu noul an şcolar, care începe astăzi, să înceapă şi o transformare importantă a sistemului de învăţământ. Cartele antichiul, programe educative noi şi prelungirea ciclului gimnazial pentru copiii care intră în clasa a V-a sunt doar câteva dintre schimbările aduse de acest an şcolar. Iată, mai jos, structura anului şcolar 2011 – 2012:

Semestrul I- 12 septembrie – 22 octombrie: Cursuri- 23-30 octombrie: Vacanţă preşcolari şi clasele primare- 1 noiembrie – 23 decembrie: Cursuri- 24 decembrie-15 ianuarie: VacanţăSemestrul al II-lea- 16 ianuarie – 1 aprilie: Cursuri- 2-6 aprilie: Şcoala altfel- 7-22 aprilie: Vacanţă- 23 aprilie-22 iunie: Cursuri

O noutate a acestei structuri este săptămâna de "şcoală altfel", în care elevii vor efectua, în cadrul orelor, vizite la muzee sau competiţii sportive inter-şcolare, sau vor participa la proiecte de voluntariat.