Importanţa orelor opţionale în legarea prieteniilor în adolescenţă

452

Clasele opţionale pentru elevi favorizează legarea prieteniilor între adolescenţi, iar acest lucru ar putea influenţa și efortul depus de tineri la școală, susţin cercetătorii de la Universitatea de Stat Michigan, într-un comunicat publicat pe site-ul instituţiei.

La studiu au participat aproximativ 3.000 de elevi de la 78 de licee din SUA. Pe baza informaţiilor și a foilor matricole, cercetătorii au identificat grupurile de elevi și cursurile predate în școli.

În urma rezultatelor, experţii au putut observa că cel mai propice mediu pentru dezvoltarea prieteniilor a fost reprezentat de orele opţionale, la care participau doar o parte dintre elevi. În cadrul acestor cursuri, elevii ajung să se cunoască mult mai bine, faţă de restul claselor urmate. Acest lucru ar putea fi favorizat de interesele comune pe care le împărtășesc cei care aleg anumite cursuri opţionale. Din acest motiv, elemente precum statutul social (de exemplu, cât de popular este un anumit elev), dar și judecăţile de valoare legate de caracteristicile fizice ale individului (precum sexul sau rasa) au avut o influenţă mică în cazul relaţiilor stabilite la orele opţionale.

Totodată, unul dintre autorii studiului, profesorul Kenneth Frank subliniază că „grupurile de colegi care s-au format pe baza cursurilor partajate au influenţat atât eforturile academice depuse de elevi, cât și lumea lor socială". De exemplu, cercetătorii au putut observa că fetele ale căror colege participau la ore opţionale de matematică avansată aveau tendinţa de a alege, la rândul lor, astfel de cursuri.

Cercetarea efectuată de experţii de la Universităţile din Texas, Memphis și Universitatea de Stat Michigan a fost publicată în American Journal of Sociology.