Poate arta să îi facă mai deștepţi pe copii?

94

Vizitele la Muzeul de Artă dezvoltă gândirea critică a copiilor, arată un studiu citat de The New York Times. Comentând savuros pe marginea acestui studiu, editorialistul Jim Sollisch scrie pentru CS Monitor cum și-a ajutat copiii să se îndrăgostească de artă și la ce le-a folosit.

Mersul la muzeu este, pentru copii, la fel ca mâncatul de legume, scrie Sollisch. E sănătoas, dar nu are niciun gust. După „experimentul" pe copiii lui, editorialistul a căpătat sufcientă experienţă cât să realizeze că cei mici percep vizita la muzeu ca pe o alegere nefericită, în defavoarea mersului la mall: „Vestea bună e că ieșim din casă, vestea proastă e că nu mergem la mall, ci a muzeu." În experienţa lui, după ce a depășit acest moment, Sollisch a trebuit să se confrunte cu faptul că, odată ajunși la muzeu, tot ce au găsit copiii distractiv de făcut acolo a fost să patineze pe marmură și să atingă picturile. Aşa că, multe dintre vizitele duminicale la muzeul local din Cleveland s-au încheiat cu priviri încruntate din partea gardienilor.

Lucrurile s-au schimbat însă când, în faţa unei sculpturi vechi, plină de crăpături și fără titlu, părinţilor le-a venit o idee. Cel care găseşte cel mai potrivit nume pentru sculptură primeşte un dolar. Astfel, au luat naştere cinci mici critici de artă. Jocul a devenit atât de interesant, încât cei cinci copii au început să redenumească toate exponatele, chiar și pe cele care aveau deja nume.

Eficienţa acestei idei stă, în cuvintele lui Sollisch, în faptul că „pentru a denumi ceva trebuie să îi înţelegi esenţa, să analizezi şi să încadrezi în categorii". Exerciţiul s-a dovedit a fi nu doar distractiv, ci și util pentru a le dezvolta celor mici gândirea critică. După câteva astfel de jocuri, copiii au început să ceară singuri să meargă la muzeu. Astăzi, cei cinci au între 20 şi 30 de ani şi merg regulat la muzeele din oraşele în care locuiesc.