R. Gologan: „Furtul e problema învăţământului”

63

Furtul intelectual este cel mai mare păcat al actualului sistem de învăţământ românesc, e de părere profesorul Radu Gologan.

„Problema capitală a învăţământului românesc (…) este furtul de toate felurile,” susţine profesorul Gologan, după 35 de ani de profesorat. Copiatul „la școală, la examene și în situaţiile determinante” se răspândește ca o plagă „cu sprijinul tacit, dar masiv, al unei însemnate părţi a educatorilor, a părinţilor, etc,” susţine profesorul, într-un interviu publicat pe site-ul Fundaţiei Dinu Patriciu.Impactul furtului intelectual asupra sistemului de educaţie este nefast și vine să completeze incapacitatea învăţământului de a se adapta eficient circumstanţelor într-o continuă transformare. „Mutaţiile datorate evoluţiei neașteptat de rapide a modurilor de transmitere a informaţiei și implicit exploziei IT, au schimbat masiv modul de constructie a judecăţilor în creierul copiilor, iar mijloacele pedagogice nu fac încă faţă acestei schimbări,” radiografiază Radu Gologan.Din perspectiva sa, obsesia pentru note este un alt factor care influenţează masiv educaţia. Gologan deplânge faptul că acestă obsesie face ineficiente anumite aspecte ale noii legi ale educaţiei. „O mare hibă în noua lege” este, potrivit spuselor profesorului, faptul că „a acorda un procent însemnat din evaluarea pentru admiterea în liceu notelor obţinute în gimnaziu nu e încă posibilă în societatea românească,” deoarece notele nu constituie măsura reală a cunoștinţelor elevilor. Ele mai degrabă supraevaluează bagajul de informaţii deţinut de elevi.Radu Gologan este profesor în cadrul Facultăţii de Automatică (Universitatea Politehnica), doctor în matematică, președinte al Societăţii de Știinţe Matematice din România, cercetător de gradul I la Institutul de Matematică și coordonator al Lotului Naţional de Matematică al României.