Raport: Educaţia e incompletă fără religie

27

Un raport al think-tankului de teologie Theos critică încercările de a restricţiona influenţa pe care credinţa religioasă o are asupra educaţiei.

"Tentativele constante de a împiedica religia să modeleze educaţia sunt greşit direcţionate şi dăunătoare," scrie profesorul Trevor Cooling, director al Institutului Naţional pentru Cercetare în Domeniul Educaţiei Creştine al Universităţii Canterbury Christ Church (Marea Britanie) în raportul "Doing God in Education". Documentul, publicat de Theos, prezintă argumente pentru care religia nu ar trebui să fie văzută ca un obstacol în calea educaţiei.

Raportul atacă ideea potrivit căreia educaţia ar trebui să se bazeze exclusiv pe cunoştinţa şi raţiunea umană, deoarece acestea sunt obiective şi independente de "parazitul" credinţelor religioase. "Problema cu această poziţie," explică profesorul Cooling, citat de Christian Today, "este dependenţa ei de credinţa specific umanistă potrivit căreia religia este 'un parazit' al educaţiei." Ca urmare a acestei premise, continuă profesorul, "nu este drept sau suficient să bazăm educaţia publică pe această abordare, fiindcă privilegiază nejustificat viziunea seculară asupra cunoaşterii."

Dacă secularii acuză că includerea religiei în sistemul de educaţie e sinonimă cu îndoctrinarea, acelaşi lucru poate fi spus şi despre includerea viziunii seculare în şcoală, în pericol să "îndocrineze anti-religios", este de părere profesorul. Cu alte cuvinte, nici aceasta "nu este o soluţie neutră," a adăugat Cooling.

Alternativa propusă în raport presupune integrarea ambelor viziuni în sistemul de educaţie şi deprinderea copiilor cu abilitatea de evalua pentru ei înşişi adevărul despre realitate.În loc să fie văzute ca "o ameninţare tribală" sau "probleme care trebuie confruntate şi marginalizate," viziunile religioase asupra lumii ar trebui văzute ca o oportunitate de a îmbogăţi educaia, mai adăugat Cooling.

Viziunea profesorului prezintă similarităţi cu „terapia non-directivă în educaţie", concept introdus, în anii '70 de psihologul Carl Rogers, care considera că un profesor nu trebuie să insufle moralitate atunci când educă, ci să le prezinte elevilor toate opţiunile existente, lăsându-i pe aceştia să aleagă în funcţie de preferinţele interioare.

Diferenţa majoră dintre această viziune şi cea promovată de Cooling este că acesta din urmă postulează imposibilitatea de a educa altfel decât în interiorul unei viziuni asupra lumii. În acelaşi timp, Cooling este convins că "educaţia nu ar putea fi vreodată completă fără influenţa valorilor."