News of the World va fi închis – un șoc în presa tabloidă

12

Celebrul tabloid britanic News of the World va fi închis. Ziarul de weekend cu cele mai mari vânzări din regat a picat testul moralităţii. Decizia a fost luată în urma scandalului interceptării de către tabloid a telefoanelor unor persoane care au murit în condiţii tragice.

Duminică 10 iulie va fi ultima ediţie a News of the World, o publicaţie veche de 168 de ani. Ziarul de duminică avea cele mai mari vânzări din Marea Britanie, cu 2,6 milioane de exemplare pe ediţie. Publicaţia își va înceta apariţia după acuzaţiile că ar fi interceptat telefoanele mai multor persoane între care o fată care a fost ucisă, rudele unor soldaţi care au murit pe front, rude ale victimelor atacurilor teroriste sau sute de celebrităţi din lumea politică sau casa regală britanică. Scotland Yard a afirmat că aproximativ 4.000 de persoane au putut avea telefoanele interceptate de News of the World și anchetează acuzaţiile că publicaţia ar fi avut oameni plătiţi în rândul poliţiștilor.

„După ce m-am consultat cu editorii seniori am luat decizia că trebuie să luăm o măsură concretă cu privire la publicaţie. Duminica aceasta va fi ultima ediţie pentru News of the World", a spus James Murdoch, fiul lui Rupert Murdoch deţinătorul trustului News International. „În plus, toate profiturile în urma vânzărilor din acest weekend vor fi direcţionate spre cauze umanitare".

Specialitatea tabloidului erau sexul, scandalurile și știrile din lumea celebrităţilor, plus anchete și dezvăluiri șocante. „The News of the World avea misiunea de a-i trage pe alţii la răspundere. Când i-a venit și rândul ei a picat testul", a mai spus Murdoch. Cazul cel mai crunt este acela al unei tinere adolescente dată dispărută în 2002. Fata era deja moartă dar jurnaliștii au accesat căsuţa vocală și au preluat sau șters anumite mesaje de pe telefonul ei dând impresia că este încă în viaţă. Alte accesări au fost în dreptul telefoanelor rudelor victimelor din atacurile de la metroul londonez, al rudelor soldaţilor decedaţi în teatrele de operaţiuni sau ale altor persoane victime ale unor abuzuri. În 2007 un detectiv particular și un jurnalist al News of the World au fost trimiși în spatele gratiilor pentru aceleași acuze de interceptare a telefonului unei persoane din casa regală.

Deși acuzaţiile planau de mai mult timp, lovitura de graţie a venit miercuri și joi, când asociaţia veteranilor Royal British Legion și o serie de companii au boicotat publicaţia. Între acestea Ford, Vauxhall, Mitsubishi, Halifax bank sau Virgin Holidays și-au retras publicitatea, alături de lanţul de supermarketuri Sainsbury's, compania de telefonie mobilă O2 sau nume din industria energiei sau comerţului. Și guvernul britanic anunţase că își va revizui contractele de publicitate cu News of the World, dat fiind că premierul britanic a avut legături cunoscute cu multe nume din conducerea trustului. Trustul News International deţinut de Rupert Murdoch include mai mult de 100 de ziare australiene, editura HarperCollins, reţelele de televiziune Fox TV și 20th Century Fox, dar și publicaţiile Wall Street Journal sau New York Post.

Sindicatul jurnaliștilor din regat a condamnat decizia de închidere a publicaţiei. Compania anunţase că cei 200 de angajaţi sunt concediaţi dar că se pot reangaja în alte publicaţii ale trustului. „James Murdoch a avut perfectă dreptate când a afirmat că „răufăcătorii au transformat o redacţie bună într-una rea". Totuși acei răufăcători încă sunt astăzi aici, în vârful imperiului News International, iar angajaţii de rând sunt cei care plătesc cu propriile lor locuri de muncă", a spus secretarul general al sindicatului Michelle Stanistreet.

Jurnalistul Nick Davies de la The Guardian, care a anchetat și dezvăluit situaţia de la News of the World, afirmă că jurnaliștii sunt sub continua presiune de a produce exclusivităţi, iar în acest mediu etica este deseori dată la o parte. Între tacticile cunoscute sunt deghizări, camere ascunse, mite sau angajări de detectivi particulari pentru filaje. „Iar și iar, cel puţin în ultimii trei-patru ani am fost întrebat ce se întâmplă cu presa noastră tabloidă", spune pentru Reuters Steven Barnett, profesor de comunicare la Westminster University. „Sunt atât de scandaloase. De ce nu face nimeni nimic? Cred că întreaga lume privește la noi cu uimire." Reuters scrie că anunţul de închidere al publicaţiei ar putea fi un semnal că recunoscutele practici excesive ale jurnalismului tabloid britanic se vor tempera pe viitor. Însă profesorul Steven Fielding de la Centre for British Politics din cadrul University of Nottingham e de părere că publicaţia va reapărea, sub o nouă formă și vor face aceleași lucruri ca și până acum.