România citeşte tot presa tabloid

371

Se pare că România citește tot presa tabloid. În topul celor mai vândute 10 ziare din România se numără trei tabloide, două publicaţii de sport și cinci ziare quality. Însă, abia însumate tirajele celor 5 ziare quality din România reușesc să se apropie de tirajul celui mai vândut tabloid, iar tirajul însumat al celor două ziare de sport nu atinge tirajul celui mai slab tabloid din top.

Tabloidizarea presei este un fenomen observat de mai mulţi ani în România. Dacă în ultimii ani au murit nume sonore ale presei, precum Cotidianul, Ziua sau Gardianul, s-a observat în schimb ascensiunea fulminantă a tabloidelor Click, Libertatea, Can Can. În același timp, în lunile și săptămânile trecute televiziunile au luat tot mai des amenzi de la CNA pentru derapajele în imoral.

În constituţia României stă scris că „mijloacele de informare în masă, publice și private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.” Ţinând cont de cifrele oferite de BRAT e clar că interesul presei din România nu e informarea corectă, ci oferirea unei informaţii care să vândă.

Formula magică a creșterii vânzărilor sau audienţei în presa tabloid este combinaţia între titlurile și subiectele scandaloase, pozele sau clipurile incitante și concursurile cu premii atrăgătoare.

Ion Cristoiu consideră că „tabloidul este un gen de publicaţie care se întemeiază pe următoarele repere: șocant, ieșit din comun, senzaţional.” Din perspectiva deontologiei, Cristian Tudor Popescu afirma că „problemele ziarelor de azi se datorează calităţii scăzute a ziariștilor care nu opun practic nici un fel de rezistenţă presiunii patronale.” Ambele opinii converg spre dificilul echilibru între cerere și ofertă.

Se estimează că veniturile presei provin în procent de 60% din publicitate. Astfel, dilema presei rămâne în picioare: ziarul scrie ce se vinde, ce cere poporul sau dimpotrivă, poporul cumpără ce i se dă pentru că doar asta i se oferă?