România îşi reconfirmă poziţia fruntaşă în topul violenţei şcolare

24

„Ei, asta este! L-am omorât! Zece ani pentru un prost!" Este declaraţia cu care ucigaşul liceanului de 17 ani, din Craiova, i-a şocat pe anchetatori. Romel Voicu (19 ani) este un fost elev al Liceului „Tudor Arghezi" unde învăţa victima sa. Colegii celui ucis sunt în stare de şoc, pentru că au fost martorii unei traume „pe care nu o vor uita toată viaţa, fiind o confirmare a lipsei de siguranţă în spaţiul public", crede psihoterapeutul Irina Gruia.

    Şcolile din România se situează pe locul doi într-un clasament în ceea ce priveşte violenţa în unităţile şcolare, conform unui studiu realizat de OMS în 37 de ţări. Peste 70% dintre elevii români recunosc că le este teamă de comportamentul agresiv al colegilor, conform organizaţiei "Salvaţi copiii". Pe parcursul anului şcolar 2009-2010, în şcolile din Bucureşti au fost raportate oficial 55 de cazuri de violenţă. 54% dintre elevii bucureşteni cred că violenţa în şcoli este o problemă permanentă, potrivit unui sondaj realizat de Poliţia Capitalei.

    Institutul Naţional de Criminologie a realizat un studiu care arată că două treimi dintre minorii care au ajuns în instanţă pentru diferite infracţiuni erau elevi la data comiterii lor. Cazul de la Liceul „Tudor Arghezi" completează lista elevilor înjunghiaţi în unităţile de învăţământ din România. Cătălin Miu (17 ani), din Dolj, a fost înjunghiat mortal în data de 9 septembrie 2010. Alexandru Cocoană (13 ani), din Mehedinţi, a fost înjunghiat de un elev de clasa a IX-a, în data de 21 octombrie 2009, singura sa vină fiind aceea că încercase să despartă nişte colegi care se băteau, notează Adevărul. 

    La „Sfântul Apostol Andrei", în Ploieşti, elevii folosesc spray-uri lacrimogene în conflictele cu colegii. În decurs de doar o săptămână, doi elevi ai acestui Grup Şcolar au fost atacaţi de persoane din afara şcolii, care au pătruns în incintă, în ciuda paznicilor şi a camerelor de supraveghere.

    Un studiu al organizaţiei „Salvaţi copiii” a identificat posibilele cauze ale violenţei din școli. Acestea pot fi familiale – violenţa domestică, atitudinea agresivă a părinţilor faţă de copii, limbajul agresiv, pedepsele corporale; sociale – expunerea repetată a copiilor şi adolescenţilor la violenţă mediatică, stradală; interne – o pedagogie rudimentară, bazată pe coerciţie şi pedepse, anturajul. În opinia psihologilor, violenţa din şcoli se datorează vizionării de filme cu violenţă, precum şi faptului că părinţii nu se mai ocupă de educaţia copiilor lor.

   Pe profilul său de pe un cunoscut site de socializare, Romel Voicu postase, cu câteva zile în urmă, întrebarea: „Suntem golani sau nu mai suntem?" Tânărul care a lansat această întrebare a fost invitat de câteva ori, săptămâna trecută, la emisiunile unui cunoscut post de televiziune. Cazul de la Craiova redeschide discuţia despre nonvalorile promovate de televiziunile comerciale şi despre impactul pe care canalele media îl pot avea asupra copiilor şi adolescenţilor.

    Instruirea elevilor, dar şi a corpului profesoral şi a părinţilor este esenţială pentru prevenirea unor cazuri tragice şi, probabil, singura soluţie. „Cine închide astăzi o şcoală, mâine va deschide o puşcărie", a declarat deputatul Cătălin Croitoru, vicepreşedinte al Comisiei pentru învăţământ, pentru Adevărul.

    Asociaţia Profesorilor din România recomandă o serie de măsuri pentru prevenirea şi combaterea violenţei în şcoli: 1. identificarea timpurie a elevilor cu potenţial violent; 2. evitarea sancţiunilor ca metodă principală de combatere a violenţei; 3. implicarea activă a elevilor cu potenţial violent în activităţi care să le canalizeze eforturile şi timpul în direcţii utile; 4. identificarea surselor posibile de violenţă; 5. instruirea elevilor cu privire la metode de gestionare a situaţiilor concrete de violenţă; 6. dezbaterea acestei realităţi problematice; 7. programe şi activităţi extra-curriculare pe această temă; 8. campanii de conştientizare la nivelul comunităţii locale; 9. monitorizarea fenomenului violenţei în şcoli.