Facebook introduce publicitatea plătită în WhatsApp

109

Facebook a făcut publice planurile prin care dorește să monetizeze platforma WhatsApp, la nici o săptămână de la anunţul prin care compania i-a surprins pe investitori spunând că ar putea resimţi o încetinire la nivel de creștere.

WhatsApp a fost cumpărată în 2014 cu 19 miliarde de dolari, iar de atunci până acum nu a avut niciun aport financiar pentru a crește veniturile Facebook. De miercuri însă, Facebook a introdus niște taxe care vizează businessurile mari, precum Uber Technologies sau Singapore Airlines, care utilizează WhatsApp pentru a livra mesaje către clienţi.

Facebook rămâne fidelă modelului de business bazat pe reclame, nu pe taxe de la utilizator. Prin urmare, compania a decis să introducă mesaje publicitare și în platforma de mesagerie, pe lângă măsura deja implementată de a taxa aproximativ 100 de companii pentru serviciile de mesagerie.

Publicitatea a fost şi motivul pentru care fondatorii iniţiali au părăsit compania. Potrivit zf.ro, o mare parte dintre discuţiile dintre fondatori şi oficialii companiei au avut la bază aspecte privind modalitatea în care erau gestionate datele personale în timp ce se avea în vedere maximizarea profiturilor. Subiectul reclamelor personalizate trimise către utilizatorii WhatsApp a reprezentat una dintre cele mai grave dispute. Ideea reclamelor a întâmpinat însă o opoziţie clară din partea celor doi fondatori ai WhatsApp, Jan Koum şi Brian Acton.

„Totul face parte dintr-o strategie mai amplă a companiei de a creea anumite mecanisme noi de creştere. Există o potenţială sursă de venit din WhatsApp, Messenger şi Instagam”, a declarat Daniel Ives, director al departamentului de cercetare tehnologică din cadrul GBH Insights.

WhatsApp și Instagram, care conform analiștilor vor genera venituri din reclame la sfârșit de an de cel puţin 10 miliarde de dolari, au peste un miliard de utilizatori activi lunar.

Facebook a raportat la sfârșitul lunii iulie o scădere a acţiunilor cu până la 19,6%, ceea ce înseamnă o pierdere de aproximativ 16 miliarde de dolari. Potrivit analiștilor, rezultatele în scădere sunt un semn că noua lege europeană referitoare la confidenţialitatea datelor personale, alături de seria de scandaluri din jurul firmei de consultanţă politică Cambridge Analytica dar și apariţia altor dezvoltatori de aplicaţii au afectat puternic afacerile companiei.