Facebook regretă scurgerea de date personale ale utilizatorilor

218

Pe măsură ce Facebook continuă să stârnească valuri de critici în urma scandalului Cambridge Analytica, Mark Zuckerberg a cerut scuze pentru că nu a asigurat în mod adecvat datele personale ale utilizatorilor platformei.

„A fost o încălcare a încrederii și îmi pare rău că nu am făcut mai mult la momentul respectiv. Avem responsabilitatea de a vă proteja informaţiile. Dacă nu putem, nu merităm încrederea dumneavoastră”, a afirmat Mark Zuckerberg într-un anunţ semnat și publicat în The New York Times, Wall Street Journal, The Washington Post și încă șase ziare britanice. Și directorul executiv al Facebook, Sheryl Sandberg, a declarat săptămâna trecută pentru CNBC că în momentul acesta este vorba despre „o chestiune de încredere. Știm că acesta este un moment critic pentru compania noastră.”

Întârzierea asumării vinovăţiei a venit în mijlocul unei crize majore a reţelei de socializare la nivel global. Imediat după scandalul Cambridge Analytica, Zuckerberg nu a reactionat. Primul comentariu cu privire la această problemă a fost o postare pe Facebook pe 21 martie. Remarcant atunci a fost faptul că nu a exprimat nicio scuză explicită.

Criza cu care se confruntă Facebook a fost determinată de utilizarea abuzivă a datelor utilizatorilor, folosite pentru a crea 50 de milioane de profiluri psihologice, care apoi au fost vândute, cu încălcarea termenilor serviciului Facebook, către Cambridge Analytica, o companie care a folosit profilurile pentru a crea anunţuri electorale personalizate pentru campania electorală a lui Donald Trump. Cambridge Analytica neagă orice fel de acuzaţii. În Marea Britanie, Cambridge Analytica este investigată de două comisii parlamentare separate, una care se ocupă de folosirea ilegală a datelor, iar cealaltă, de rolul jucat de companie în referendumul privind ieșirea Marii Britanii din UE, notează site-ul Semnele timpului, într-o amplă analiză.

Scandalul acesta a dus la o erodare semnificativă a imaginii Facebook, parlamentarii americani solicitând fondatorului să depună încă o dată mărturie în faţa Congresului. Zuckerberg „trebuie să vină și să depună mărturie. Cred că întreaga industrie a fost reticentă să accepte faptul că acum vedem părţile întunecate și sensibile ale social media, dar și felul în care poate fi manipulată”, a declarat senatorul Mark Warner, vicepreședintele Comisiei de Informaţii a Senatului. Drept urmare, de când a izbucnit scandalul, cu mai mult de o săptămână în urmă, acţiunile Facebook au scăzut cu 14%. Pe fondul acesta, valoarea netă a platformei a scăzut cu 10 miliarde de dolari, iar plafonul companiei, cu 75 de miliarde dolari.

Cu toate acestea „este prea devreme să stabilim dacă neîncrederea va determina oamenii să renunţe la Facebook. Este mult prea dificil din punct de vedere psihologic să renunţăm la o platformă ca Facebook, care a devenit destul de bine înrădăcinată în viaţa oamenilor”, a declarat analistul eMarketer, Debra Williamson, într-un interviu. Datele furnizate companiei Reuters de Israeli, o companie care măsoară publicul online la nivel global, au indicat că utilizarea Facebook pe pieţele majore și pe plan mondial a rămas constantă în ultima săptămână. „Utilizarea desktopului, a telefonului mobil și a aplicaţiilor a rămas constantă și în limitele așteptate. Este important să separăm frustrarea de efectele concrete și reale asupra utilizării Facebook”, a declarat Gitit Greenberg, directorul de piaţă al SimilarWeb, o companie similară Israeli. În urma unui sondaj online Reuters / Ipsos lansat duminică, s-a constatat că 41% dintre americani au încredere că Facebook respectă legile care protejează informaţiile personale, comparativ cu 66% care au declarat că au mai multă încredere în Amazon, 62% în Google, iar 60% în Microsoft.

Într-o postare de pe blogul său, Zuckerberg a anunţat o serie de schimbări care vizează dezvoltatorii de aplicaţii Facebook și o serie de strategii pentru a preveni o altă situaţie asemănătoare. De asemenea, el a subliniat că alte aplicaţii similare celei folosite de compania Cambridge Analytica au fost oprite de la obţinerea de informaţii personale și că a limitat cantitatea de date pe care aplicaţiile le pot colecta în momentul în care un utilizator se loghează cu contul său de Facebook. Astfel, dezvoltatorii diverselor aplicaţii vor primi doar un nume de utilizator, o fotografie de profil și o adresă de e-mail atunci când cineva se conectează la aplicaţie prin intermediul Facebook. Informaţii mai detaliate, care includ postările disponibile, vor putea fi accesate numai după obţinerea permisiunii din partea Facebook, a explicat Zuckerberg. De asemenea, Facebook va întrerupe accesul unei aplicaţii la datele unui utilizator dacă aplicaţia nu a fost folosită timp de trei luni. Înţelegerea faptului că sute de aplicaţii au colectat date personale i-a determinat pe unii utilizatori Facebook să își ia timp pentru a șterge aceste aplicaţii de pe device-urile lor.