Raport Pew: Internetul adaugă o nouă dimensiune reputaţiei

60

Managementul reputaţiei personale pare să fie, între tineri, ocupaţia momentului. Cel puţin pe reţelele de socializare online. Un raport al organizaţiei Pew Research Internet arată că gestionarea imaginii personale este principalul rol al vieţii online pentru mulţi dintre utilizatorii de Internet, în special pentru cei tineri.

Cercetătorii au observat trei mari tendinţe care indică o creștere a activităţilor legate de managementul reputaţiei online. În primul rând, mai mult de jumătate dintre utilizatorii adulţi folosesc motoarele de căutare pentru a găsi informaţii despre ei înșiși. Procentul celor care își monitorizează reputaţia pe motoarele de căutare a crescut cu 10% faţă de acum 4 ani, de la 47% la 57% dintre utilizatori.

A doua tendinţă este cea a creșterii numărului de utilizatori care folosesc reţelele de socializare. Faţă de acum 4 ani, numărul utilizatorilor de internet care deţin un profil pe o reţea de socializare s-a dublat, ajungând la 46%.

În al treilea rând, monitorizarea amprentei online a altora a devenit o practică tot mai comună: 46% dintre utilizatori au folosit Internetul pentru a căuta informaţii despre persoane pe care le-au cunoscut în trecut, în timp ce aproximativ 38% dintre utilizatori au căutat pe net informaţii despre prietenii lor.

Cercetătorii notează că cei mai atenţi la reputaţie sunt tinerii între 18 – 29 ani. Circa 44% dintre aceștia spun că au luat măsuri pentru a limita cantitatea de informaţie personală pe care o expun online. Doar 33% dintre adulţii de 30-49 de ani au făcut acest lucru, iar între utilizatorii de 50 – 64 de ani procentul scade la 25%.

Raportul mai arată că setările privind intimitatea informaţiei partajate este importantă pentru 71% dintre tineri. Aceste date explică într-o mare măsură nemulţumirile stârnite de sistemul de protecţie a intimităţii pe reţeaua Facebook. Dificultăţile de gestionare a setărilor au fost reclamate atât de utilizatori cât și de presă.

Cu peste sute de milioane de utilizatori activi, Facebook este o bombă de informaţii despre utilizatori, capabilă să genereze un profit uriaș din publicitate. De aceea orice breșă în sistemul de securitate a informaţiilor decredibilizează site-ul, care poate pierde utilizatori și, prin urmare, profit.

Gestionarea reputaţiei online nu are doar un nivel personal, ci poate avea și un nivel comunitar. Așa se face că un concurs de desene reprezentându-l pe profetul Mahomed a agitat spiritele în lumea musulmană, iar mii de pakistanezi şi de musulmani din alte ţări au protestat vehement împotriva acestui concurs. Guvernul Pakistanului a decis chiar blocarea temporară a site-ului de socializare Facebook, unde ar fi trebuit să fie postate aceste desene.