Mark Zuckerberg, în faţa Senatului SUA

414

Marţi, 10 aprilie, fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a fost nevoit să dea declaraţii în faţa Senatului american, în contextul scandalului care vizează implicarea Facebook și a companiei Cambridge Analytica în alegerile prezidenţiale din 2016.

El a fost convocat în faţa unei comisii formate din mai mulţi senatori americani pentru a explica modul în care datele a 87 de milioane de utilizatori Facebook au fost sustrase şi folosite ilegal în scop electoral de compania britanică de consultanţă Cambridge Analytica. O audiere similară va avea loc astăzi în Camera Reprezentanţilor. CEO-ul Facebook este acuzat de legiuitorii americani că nu a luat mai multe măsuri pentru a proteja datele utilizatorilor.

În cadrul audierii, care a durat cinci ore, Zuckerberg a răspuns la o serie de întrebări pe diferite teme. În primul rând, acesta și-a asumat răspunderea pentru erorile platformei Facebook în cadrul scandalului actual – „Îmi pare rău! Am creat Facebook, îl conduc și eu sunt responsabil pentru ceea ce se întâmplă aici.” Totuși, el consideră că utilizatorii cărora li s-au preluat datele sunt victime ale celor care au abuzat de politica Facebook, nu ale practicilor Facebook.

Întrebat dacă crede că este „mai responsabil cu datele noastre decât guvernul SUA”, răspunsul lui Mark Zuckerberg a fost afirmativ. Totodată, el a confirmat că date ale utilizatorilor Facebook au fost vândute de academicianul de la Universitatea Cambridge, Aleksander Kogan, şi altor companii, în afară de Cambridge Analytica. A menţionat compania Eunoia, dar a explicat că au fost şi alte companii pe care le va enumera în declaraţia sa completă.

Mai departe, Zuckerberg a fost presat cu întrebări privitoare la amploarea reţelei de socializare: „Este Facebook prea puternică? Ești prea puternic? Crezi că ești foarte puternic?” Răspunsul său a fost negativ, deși, când senatorul Lindsey Graham i-a cerut lui Zuckerberg să-l numească pe cel mai mare concurent al Facebook, nu a putut să se gândească la niciun nume. Zuckerberg a mai menţionat că americanii folosesc șapte platforme de socializare, dar asta nu a făcut decât să provoace chicote de râs printre senatori. „Senatorii par să se confrunte cu puterea masivă a Facebook, într-un mod pe care nu l-au mai experimentat înainte. Dar nu este clar că ar avea o strategie coerentă pentru a spori concurenţa pe piaţa de social media”, comenta în direct presa americană.

Directorul executiv a primit numeroase întrebări și cu privire la strategia de afaceri a companiei. Mulţi senatori i-au cerut lui Zuckerberg să ia în considerare în viitor o versiune a Facebook fără anunţuri plătite. Zuckerberg a afirmat că nu exclude ideea unei variante în care utilizatorii să plătească pentru un spaţiu lipsit de advertoriale, dar că întotdeauna va exista o versiune gratuită a Facebook.

Când a fost întrebat despre modul în care Facebook și-ar putea îmbunătăţi instrumentele de moderare a limbajului folosit de utilizatori, Zuckerberg a invocat puterea algoritmilor de a sorta rapid discursurile de ură și alte postări problematice. Se pare că Zuckerberg se bazează în continuare pe faptul că inteligenţa artificială va îmbunătăţi eforturile de moderare a conţinutului Facebook, deși deocamdată rezultatele lasă mult de dorit.

Pe agenda Senatului s-au aflat și întrebări derivate din suspiciunea că Facebook ar selecta și distribui reclame către utilizatori în urma ascultării convorbirilor acestora, prin intermediul microfonului de la telefon. „Facebook folosește înregistrări audio obţinute de pe dispozitive mobile pentru a-și îmbogăţi informaţiile personale despre utilizatori?” a întrebat senatorul Gary Peters. Răspunsul lui Zuckerberg a fost un „Nu” categoric. De ani de zile, Facebook se străduiește să demitizeze această legendă urbană.

O mare parte din timpul dedicat acestei audieri a fost consumat cu întrebări despre caracteristicile de bază ale Facebook, senatorii părând să fie depășiţi de complexitatea subiectului. Iar cele mai multe dintre ele nu au sondat mai profund modul în care Facebook folosește datele pe care le colectează de la utilizatori.

Atitudinea fondatorului Facebook ar putea fi rezumată în următoarea declaraţie: „Noi am făcut multe greșeli în conducerea companiei. Cred că este aproape imposibil să începi o astfel de companie într-o cameră de cămin și apoi să o dezvolţi la nivelul la care o găsim acum, fără a face unele greșeli. Și, pentru că misiunea noastră este aceea de a ajuta oamenii să se conecteze și să se informeze, aceste greșeli au fost și ele de altă natură”, a declarat Zuckerberg.