Super-eroii de azi sunt modele jalnice pentru băieţi

346

Super-eroii sunt modele jalnice pentru băieţi, susţine un raport în baza unui studiu efectuat în SUA. Super-eroii moderni promovează un tipar în care se evidenţiază fie aspectul de macho violent, fie de om slab care se fofilează, informează BBC citând raportul.

Studiul a avut ca subiecţi 674 de băieţi cu vârste între 4 și 18 ani, care au fost chestionaţi cu privire la ceea ce citesc sau văd la televizor. Alături de echipa de la University of Massachusetts, prof. Sharon Lamb a analizat tipurile de modele la care sunt expuși băieţii și a reușit să distingă clar două modele: eroul agresiv și non-eroul.

„Eroul zilei de azi aduce foarte mult cu un erou care participă într-o violenţă fără sfârșit; este agresiv, sarcastic și rareori vorbește despre virtutea de a face bine omenirii", conturează profesoara Lamb profilul eroului cotidian. „Atunci când eroul este în afara costumului său, devine un individ care exploatează femeile, afișează accesorii scumpe și își reclamă bărbăţia prin arme de mare calibru."

În faţa unui macho violent și imbatabil, modelul alternativ unic din media modernă este acela al unui tip slab, care nici măcar nu încearcă. El „se fofilează", fără a-și asuma vreun risc sau responsabilitate. „Acest tip e funny, dar nu e opţiunea de dorit a băieţilor."

„Este o mare diferenţă între super-eroii de azi și cei din cărţile de desene din anii trecuţi", susţine Lamb care îi încurajează pe băieţi să urmărească eroii de odinioară. În desene animate sau în filme artistice, super-eroii din trecut aveau un profil bine conturat și se asemănau unii cu alţii. Pe lângă costumaţie specifică, identitate secretă, dușmani evidenţi, fiecare erou avea puteri extraordinare, era condus după un cod moral inflexibil și manifesta responsabilitate socială. Lamb surprinde faptul că acele modele, în afara costumelor sau misiunilor lor specifice, erau „oameni adevăraţi, cu probleme reale și multe vulnerabilităţi."

Raportul profesoarei Sharon Lamb a fost prezentat la întâlnirea Asociaţiei Americane de Psihologie. O altă prezentare a fost făcută de dr. Carlos Santos, de la Arizona State University. El a analizat 426 de băieţi de gimnaziu, testându-le capacitatea de rezistenţă din perspectiva emoţională, fizică și a autonomiei, în faţa stereotipurilor de imagine masculină.

El a descoperit că, pe măsură ce realizează tranziţia de la copilărie la adolescenţă, băieţii rezistă din ce în ce mai puţin acestor stereotipuri, în special agresiunea și autonomia. Iar acest declin le afectează și le pune sub risc dezvoltarea mentală. Soluţia este clară, „a-i ajuta pe băieţi să reziste comportamentelor de felul acesta în perioadele de început este un pas critic spre a le îmbunătăţi sănătatea și calitatea relaţiilor sociale."