Ţi-ai căutat vreodată pe Google numele sau organizaţia cu care ești asociat? S-ar putea să fii surprins de ceea ce descoperi.
Întrebarea formulată în titlul acestui articol solicită un răspuns singular și este o întrebare relevantă, strategică și contemporană. Este o întrebare care are legătură chiar cu valorile spirituale și cu eficienţa mărturiei creștine a cuiva.
Reputaţia a fost subiectul multor studii și discuţii. În literatura de specialitate, se consideră că reputaţia unei organizaţii este întotdeauna legată de percepţii și este produsul unei judecăţi personale.[1] William Benoit arată că percepţia este mai importantă decât realitatea.[2] Evenimentele sau acţiunile atribuite unei organizaţii vor avea un impact semnificativ asupra mentalului colectiv.
Mário Rosa este un specialist brazilian care a scris mai multe cărţi despre reputaţie și gestionarea crizelor, a fost consultant pentru personalităţi publice importante și a susţinut numeroase prezentări publice. Rosa afirmă că reputaţia este un bun care trebuie întreţinut în mod continuu. N[3]u este niciodată o realitate statică sau un produs final. Nu este o medalie care poate fi păstrată într-un loc sigur, departe de orice risc sau ameninţare. Reputaţiile online se construiesc și se remodelează în fiecare zi, în special în mediul digital. Reputaţia online a unei organizaţii (companie, biserică etc.) este imaginea și percepţia pe care o au oamenii despre ea în urma a ce citesc și experimentează în interacţiunile lor online sau offline cu acea organizaţie. În cazul persoanelor, reputaţia este dată de percepţia și concluziile pe care oamenii le trag observând și interacţionând cu persoana respectivă fizic, prin telefon și e-mail și analizând postările și fotografiile pe care această persoană le publică online. Astfel, nu este suficient doar să pari că ești ceea ce postezi în mediul digital. Oamenii trebuie să te și creadă.
Trebuie să existe coerenţă între acţiunile tale și ceea ce postezi. Fii atent când distribui postări și linkuri și verifică faptele pentru a evita distribuirea știrilor false! Fii vigilent și la ceea ce postează alţii despre tine! Oamenii pot, fie intenţionat, fie neintenţionat, să distribuie informaţii inexacte despre tine, afirmând că gândești într-un anumit fel (și, postându-și opiniile, fac ca aceste informaţii inexacte despre tine să fie potenţial disponibile în întreaga lume online). Periodic, efectuează o căutare pe Google pentru a vedea ce spun alţii despre tine și ia măsuri pentru a elimina conţinutul inexact și rău intenţionat! Acest lucru te va ajuta să îţi protejezi reputaţia online și să te asiguri că informaţiile inexacte despre tine nu sunt văzute de un număr mare de oameni.
Reputaţia personală online
Reputaţia pe care o construiești online este suma multor elemente. Ea are legătură cu ceea ce găsesc oamenii despre tine atunci când îţi caută numele pe Google, cu ceea ce postezi pe profilurile tale de pe reţelele de socializare, cu ceea ce publici pe site-uri sau bloguri, cu comentariile tale pe profilurile altor persoane, cu ceea ce scrii în recenziile pentru produse și servicii, dar și cu ceea ce alte persoane postează despre tine. Prin urmare, reputaţia are o influenţă dublă: nu doar asupra vieţii tale, ci și asupra relaţiei tale cu ceilalţi.
Deși multe persoane susţin că nu le pasă ce cred ceilalţi, aceste opinii sunt, de fapt, importante. Fie că sunt pozitive sau negative, percepţia pe care ceilalţi și-o formează despre tine are o influenţă importantă și de lungă durată. Este ceva pentru care chiar și scriitorii biblici și-au exprimat preocuparea. În Proverbele 22:1, avertismentul este explicit: „Un nume bun este mai de dorit decât o bogăţie mare.” Eclesiastul 7:1 sfătuiește: „Mai mult face un nume bun decât untdelemnul mirositor, și ziua morţii decât ziua nașterii.”
Cum ai vrea să fii văzut de ceilalţi?
Mulţi dintre noi, și în special tinerii, vor să fie apreciaţi, dar nu se gândesc prea mult la impresia pe care o creează atunci când împărtășesc fotografii pe reţelele sociale, postând uneori într-un manieră superficială sau iresponsabilă. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, în timpul unei excursii sau al unei întâlniri cu prietenii. Iar aceste imagini, chiar dacă sunt șterse ulterior, e posibil să fi fost deja copiate și distribuite către mii de oameni. O asemenea neatenţie poate afecta imaginea cuiva.
Mă refer, evident, la fotografiile postate care, într-un fel sau altul, contrazic ceea ce afirmi că ești. În plus, există situaţii în care nu tu ai postat o fotografie, ci altcineva a făcut-o în mod ilegal, fără permisiunea ta. În acest caz, poţi obţine asistenţă juridică pentru a deschide un proces împotriva cuiva care îţi folosește imaginea în mod abuziv.
Este important să te întrebi: mă vor împiedica fotografiile pe care le fac publice să îmi găsesc un nou loc de muncă – sau mă vor expune poate chiar riscului de a fi concediat de la locul actual de muncă? Ce va crede viitorul meu partener de viaţă despre ele? Cum vor influenţa aceste fotografii mărturia mea creștină la școală sau la locul de muncă? Ce spun ele despre organizaţia sau organizaţiile pe care le reprezint?
Fotografiile și comentariile postate pe reţelele sociale devin o parte a identităţii tale digitale pe termen lung. Ele pot fi accesate de actualii și viitorii angajatori, parteneri de afaceri și alte persoane care sunt importante pentru cariera sau viaţa ta personală. Companiile mari de astăzi iau în considerare exprimările publice în mediul digital ale celor care caută un loc de muncă în cadrul lor. Unii angajatori verifică postările online în procesul de luare a deciziilor de angajare. Organizaţiile nonprofit și agenţiile guvernamentale pot consulta postările online în cursul unei verificări a antecedentelor atunci când o persoană se înscrie pentru o poziţie de voluntariat. În mod clar, este esenţial să te gândești ce fel de reputaţie îţi construiești pentru acest public.
Reputaţia ta online și organizaţiile pe care le reprezinţi
Reputaţia este însă mai mult decât doar percepţia celorlalţi despre noi. Ea include concordanţa dintre ce afirmăm că suntem și modul în care ne percep alţii. Reputaţia implică și coerenţă și consecvenţă. Mediul digital este cea mai utilizată sursă de informaţii despre persoane, produse sau organizaţii. Comportamentul tău în mediul digital reflectă cu adevărat cine ești tu de fapt? Susţine el valorile și acţiunile organizaţiilor din care faci parte și pe care, într-un fel sau altul, le reprezinţi?
Biblia vorbește despre această problemă. Discipolii lui Hristos au început să construiască reputaţia unui sistem de credinţe necunoscut, care diferea de iudaism și de alte religii din acea vreme. Faptele apostolilor 2:47 raportează că modul în care trăiau primii creștini le-a atras simpatia oamenilor. Acest lucru a fost rezultatul construirii unei imagini și, prin urmare, al construirii unei reputaţii. Oamenii au observat cum se comportau creștinii și, astfel, și-au format opiniile despre creștinism. La fel s-a întâmplat cu tânărul lider Timotei. Faptele apostolilor 16:1-2 sugerează că oamenii din Listra și Iconia și-au format o imagine bună despre el. Din acest motiv, Pavel nu a ezitat să-l ia ca tovarăș al său în misiune. Acţiunile lui Timotei erau compatibile cu ceea ce se aștepta de la un creștin și de la creștinism. Ca urmare, marele apostol Pavel nu a ezitat să-l numească „copilul meu” (2 Timotei 2:1).
Înseamnă aceasta că reputaţia online a unei persoane este legată de organizaţia din care face parte? Răspunsul este afirmativ. Jonathan Bernstein, specialist renumit în managementul crizelor, este de aceeași părere. Vorbind despre angajaţii unei companii, el spune că „fiecare angajat are un rol în managementul crizelor, fie că îi place sau nu, deoarece este un reprezentant (la un anumit nivel), al organizaţiei sale”[4].
Ce trebuie să faci pentru a-ţi construi o reputaţie online pozitivă
Cum ar trebui deci să te comporţi ca un membru responsabil al comunităţii tale? Reflectă înainte de a posta, de a comenta, de a scrie sau de a te face vizibil în mediul digital! Nu tot ce gândești trebuie împărtășit cu ceilalţi, deoarece gândurile tale pot genera o varietate de percepţii și reacţii mult peste ceea ce intenţionai sau îţi imaginai. Articulează-ţi bine credinţa, gândirea sau înţelegerea pe care o ai despre evenimente, oameni, idei sau starea lumii!
Analizează coerenţa dintre exprimările tale publice și valorile și obiectivele promovate de tine sau de organizaţiile din care faci parte (școală, companie, biserică, alte entităţi)! Reflectă la scopul a ceea ce faci vizibil în mediul digital, punându-ţi câteva întrebări: Care este scopul cu care postez acest comentariu? De ce scriu acest text? Care este obiectivul acestei fotografii sau al acestui videoclip pe care urmează să-l postez? Răspunsurile date la aceste întrebări te ajută să evaluezi dacă ceea ce intenţionezi să postezi reprezintă mesajul potrivit, publicat la momentul potrivit și pe tonul adecvat. Orice faci, fă totul spre slava lui Dumnezeu!
Dar ce ar trebui să faci când oamenii te citează greșit și chiar te acuză pe nedrept? Iată trei sfaturi de bază:
- Evaluează dacă merită să-ţi irosești timpul pentru a răspunde! Există oameni cu o reputaţie și o stimă de sine foarte scăzută care cred că pot câștiga popularitate și notorietate prin atacuri răuvoitoare asupra persoanelor cu un număr mai mare de urmăritori.
- Calomnia este adesea o infracţiune definită de legile naţionale, care trebuie tratată în sfera legală. Există căi, în majoritatea ţărilor, de a obţine rezolvări legale în aceste cazuri. Consultă un consilier juridic cu pregătire în acest domeniu dacă cineva publică online o afirmaţie falsă care îţi prejudiciază în mod semnificativ reputaţia sau mijloacele de trai!
- Dacă numele tău este inclus într-o dezbatere sau o discuţie pe un anumit subiect, răspunde prompt pentru a-ţi clarifica punctul de vedere! Am fost citat uneori în discuţii și am intervenit pentru a infirma inexactităţile din acuzaţii și pentru a-mi explica punctul de vedere.
Cum să repari o reputaţie pătată
Repararea reputaţiei online presupune refacerea coerenţei dintre ce postează o persoană și ce crede. Este important să înţelegi două aspecte fundamentale atunci când încerci să îţi reconstruiești reputaţia: trebuie să fii sincer și să acţionezi într-un mod care creează coerenţă. Aceasta poate însemna să-ţi schimbi comportamentul și obiceiurile, atât în viaţa reală, cât și în lumea digitală. Evită să postezi sau să distribui declaraţii în sprijinul unor cauze, comentarii, persoane sau acţiuni care neagă principiile în care crezi în calitate de creștin și cetăţean responsabil! Asigură-te că aplici Regula de Aur în toate interacţiunile tale online!
Primul pas pentru repararea reputaţiei este schimbarea direcţiei. Cu timpul, oamenii vor recunoaște armonia crescândă dintre acţiunile tale și imaginea ta, iar reputaţia ta va fi treptat restaurată.
A doua și poate cea mai importantă problemă este soliditatea convingerilor. Gândește-te cu atenţie de ce susţii anumite principii și de ce crezi într-un anumit mod! Unele persoane se angajează naiv în acţiuni pe reţelele de socializare care sunt incompatibile cu credinţele și concepţia lor despre lume. De ce fac asta? Adesea, pur și simplu pentru că nu înţeleg fundamentele convingerilor proprii. Au o înţelegere superficială a lumii sau nu au studiat în profunzime motivele pentru care, de exemplu, aderă la o anumită religie. Ar putea fi și din cauză că resping anumite tipuri de ideologii sau curente filozofice pentru simplul motiv că este popular să faci asta.
Este clar că pentru repararea completă a reputaţiei va fi nevoie de timp și poate necesita scuze și repararea relaţiilor. Acestea pot fi necesare dacă cineva s-a simţit jignit, dacă o declaraţie neclară sau înţeleasă greșit a generat îndoieli în loc de certitudini sau dacă a fost postată o fotografie care a reprezentat inexact convingerile pe care le susţii. În unele cazuri, va fi necesar ajutorul unui profesionist pentru a contesta sau a elimina informaţiile false postate online.
Mai presus de toate, este esenţial să fim înţelepţi atunci când ne implicăm online. Postează, comentează și împărtășește numai acel conţinut care reflectă ceea ce crezi cu adevărat despre viaţă sau despre Dumnezeu! Interacţionează cu respect, chiar și atunci când nu ești de acord cu opiniile celorlalţi! Urmărirea acestui standard va ajuta, în timp, la ștergerea incoerenţelor trecutului.
Felipe Lemos este un specialist în comunicare preocupat să ajute într-o manieră practică și eficientă publicul larg să înţeleagă și să-și gestioneze mai bine prezenţa online.