Un recent comentariu al Apocalipsei a atras atenţia presei americane: Apocalyptic Tremors. A study in Revelation like Never Before. Autoarea, Carolyn R. Chapman, face publicitate cărţii şi viziunii sale interpretative pe propriul site şi, desigur, pe Facebook sau pe YouTube. Au apărut şi recenzii pe web. Este prudent să citim recenzii din surse variate pentru o impresie mai obiectivă, în mod special despre cărţi la care nu avem acces imediat.

Din păcate, nu am descoperit prea mult despre profilul autoarei –evenimentul fiind foarte recent, încă nu a făcut valuri mari pe web. Faptul că este vorba de o female theologian ar putea strâmba nasul unor ayatolahi, dar pentru mine nu mai este o mirare de mult. Există o serie de doamne ale teologiei (fireşte, occidentale!) pe care nu le putem evita. Carolyn Chapman ar putea fi una dintre ele. Cu siguranţă a descoperit ceva şi merită publicitatea care i se face.

Cartea însăşi pare destul de persuasivă, cu imagini şi schiţe specifice, iar doamna insistă că este „o carte ca ne-alta”, că înseamnă „a studia Apocalipsa ca niciodată”. De fapt, Apocalipsa în sine este atât de cuceritoare, încât nici o reclamă directă sau indirectă (prin comentarii) nu este exagerată.

De la început însă mă deranjează faptul că pe blogul dedicat cărţii sale, Carolyn Chapman nu spune nimc despre sine. În general nu-mi plac blogurile anonime. Vreau să ştiu cine afirmă cutare lucru şi ce palmares profesional are. Bineînţeles, actul literar este mai important decât autorul, dar a te prezenta cititorilor mai întâi (about us), este un gest de politeţe aşteptat. Nu e necesar să spui totul despre tine, dar oricine aşteaptă un minimum de informaţii relevante în legătură cu producătorul din spatele mărfii.

Carolyn provine din mediul dispensaţionalist evanghelic american, care de mai bine de un secol a adoptat teologia „răpirii secrete” a Bisericii. Această teologie este probabil majoritară astăzi în diverse confesiuni evanghelice, în unele cazuri este aproape o dogmă.

Teologia aceasta este mai complexă; distincţia dintre planul dumnezeiesc de mântuire a evreilor şi planul de mântuire al neevreilor (al Bisericii) joacă un rol fundamental. De aici credinţa că la moartea lui Christos, dispensaţia Legii (pentru evrei) a fost înlocuită cu dispensaţia Harului (pentru creştini), care va funcţiona până la un moment imediat precedent declanşării tribulaţiei (necazul cel mare), când Christos va veni în mod spiritual, nevăzut, şi va avea loc răpirea nevăzută (secretă) a Bisericii.

Din acel moment, dispensaţia Legii, care fusese suspendată la moartea lui Christos, ar intra din nou în funcţiune şi, timp de şapte ani, Israelul va fi din nou singurul popor ales al lui Dumnezeu, ţinta ultimei persecuţii declanşate de fiara Antihrist.

La sfârşitul acestei perioade ar avea loc venirea vizibilă a lui Christos împreună cu Biserica Sa răpită la cer şi ar începe împărăţia milenială universală a lui Christos împreună cu Israelul şi creştinii credincioşi. Scenariile diferă în detaliu de la un autor la altul, dar în esenţă, aceasta este schema.

Cel mai surprinzător aspect al comentariului Carolynei Chapman este că, deşi educată în mediul dispensaţionalist, a reuşit prin studiul serios al Scripturii, să depăşească scenariul predominant imaginar şi soteriologia schizoidă a mediului din care provine. Ea afirmă categoric că răpirea Bisericii va avea loc la venirea vizibilă a lui Christos, și, prin urmare, Biserica va trece prin timpul strâmtorării.

Carolyn numeşte acest concept „Harvest Rapture” („răpirea” la momentul recoltei / secerişului, cf. Apocalipsa 14:14-20). Scopul practic al acestui demers este că, dacă vom trece toţi prin timpul strâmtorării, trebuie să fim pregătiţi pentru orice eventualitate, mai mult decât pentru o dispariţie duhovnicească înainte de conflict. Şi mai înseamnă că persecuţia din partea fiarelor apocaliptice ne priveşte pe toţi cei care vom apuca în viaţă acest timp, nu este doar pentru evrei şi seculari. Aceasta este sublinierea principală a comentariului Carolynei Chapman, bineînţeles cu referinţe biblice, cu argumente provenite din logica scenelor şi viziunilor Apocalipsei, şi cu argumente patristice.

Pe Kamebear Book Reviews un anonim îşi introduce recenzia exprimându-şi dezamăgirea pe care i-a produs-o cartea. În afară de noutatea pe care am menţionat-o mai sus, comentariul Carolynei este descris ca fiind foarte slab, deoarece încă păstrează elemente specifice ale interpretării literalist-dispensaţionaliste: reconstrucţia viitoare a templului israelit, venirea literală a profetului Ilie etc. De asemenea recenzorul este deranjat de ideea răpirii, indiferent unde ar fi plasată în timp, îngrijorare care pentru mine este suspectă, dar mă abţin să spun mai mult. Până la ceva mai bun, am comandat deja cartea şi sper să găsesc acolo mai multă miere decât a căutat Mr. Kamebear.

Dacă este să vă recomand cu adevărat un comentariu la Apocalipsă, celor care ştiţi suficientă engleză, intraţi, vă rog, pe saitul „Revelation – hope, meaning, purpose” unde veţi găsi un seminar video cu 24 de sesiuni deosebit de interesante. Ca unul care am studiat Apocalipsa patruzeci de ani, am predat apocaliptică biblică aproape douăzeci de ani, comunic cu teologi din toată lumea, am scris şi voi mai scrie pe aceste teme, îmi permit să mă laud cu cei doi cercetători (Jon Paulien şi Graeme Bradford) care discută subiectele Apocalipsei în aceste prezentări video. Există şi alte surse, la fel de serioase, dar pentru moment este suficient.