România: în caz de război, șoselele proaste paralizează capacitatea de apărare a ţării

69

O analiză a Fundaţiei Jamestown arată că, în eventualitatea unui război, în ceea ce privește politicile de apărare România are o vulnerabilitate extremă pe segmentul autostrăzilor și legăturilor feroviare.

Cu alte cuvinte, „România nu își poate folosi liniile sale interne (de transport, n.red.) pentru a contracara un atac asupra teritoriului său”, a explicat autorul analizei, George Vișan.

În aceste condiţii, un inamic potenţial nu trebuie decât să „ţintească un număr mic de centre de transport din România pentru a paraliza sau a întârzia capacitatea de reacţie a forţelor de apărare ale ţării”. În plus, lipsa unei reţele adaptate necesităţilor infrastructurale pentru intervenţia militară ar avea efect negativ asupra vitezei de reacţie a aliaţilor NATO, care nu ar putea ajunge în timp util pentru a interveni într-o eventuală ofensivă militară.

La momentul actual, România are doar două autostrăzi utilizabile, și anume București-Pitești și București-Constanţa, numai că acestea nu comunică una cu cealaltă și niciuna dintre ele nu are un punct de legătură cu un nucleu de transport european.

Nici în ceea ce privește reţeaua feroviară România nu stă prea bine. Chiar dacă aceasta este bine dezvoltată, problema este uzura căilor ferate, care le impune trenurilor o viteză de secol XIX.