România, pe primul loc în Europa la accidente rutiere mortale

301

Ţara noastră este pe ultimul loc în ceea ce priveste siguranţa drumurilor din UE, înregistrând cea mai mare rată a accidentelor mortale, dublu faţă de media europeană, potrivit unui raport al Comisiei Europene.

Statisticile preliminare privind siguranţa rutieră în 2017, publicate săptămâna aceasta de Comisie, arată pentru al doilea an consecutiv o scădere a numărului de decese cu aproximativ 2% în tările membre UE și cu 19% în România. Cu toate acestea, România se află în continuare pe primul loc, cu o medie de 98 de accidente soldate cu decese la 1 milion de locuitori, faţă de media europeană de 49 de decese la 1 milion de locuitori. La polul opus, cu cel mai mic număr de decese rezultat în urma accidentelor rutiere stau Suedia și Marea Britanie, cu 25 și, respectiv, 27 de accidente mortale la 1 milion de locuitori.

Astfel, în ţara noastră au murit anul trecut 1.951 de persoane în accidente rutiere, ceea ce înseamnă totuși o scădere semnificativă faţă de anul 2008, în care s-au înregistrat 3.000 de morţi. În Uniunea Europeană au murit anul trecut ca urmare a accidentelor rutiere 25.500 de oameni, o înjumătăţire faţă de numărul înregistrat cu 16 ani înainte.

Pe lângă accidentele mortale, o pondere însemnată o au și vătămările corporale cauzate de accidentele rutiere. Astfel, 135.000 de europeni au suferit anul trecut accidente grave, mulţi dintre aceștia din postura de pietoni, cicliști și motocicliști, se mai arată în același raport al Comisiei Europene. Accidentele rutiere mortale, dar şi vătămările cauzate de accidente rutiere afectează atât victimele, cât și întreaga societate, costurile socioeconomice estimate ridicându-se la 120 de miliarde de euro pe an.

Comisarul european pentru mobilitate și transport, Violeta Bulc, a declarat„25.500 de persoane și-au pierdut viaţa pe drumurile noastre în ultimul an și multe altele au suferit vătămări grave care le vor afecta pe viaţă. În spatele acestor cifre se ascund tot atâtea povești de doliu și durere. Siguranţa rutieră este, fără doar și poate, o responsabilitate partajată cu statele membre, însă eu sunt convinsă că UE poate face mai mult pentru a-i proteja mai bine pe cetăţenii europeni. Comisia lucrează în prezent la o serie de măsuri concrete, pe care intenţionăm să le anunţăm în săptămânile ce urmează. Ambiţia este clară: să salvăm mai multe vieţi pe drumurile noastre.”

Cauzele accidentelor rutiere în ţara noastră sunt variate. Una dintre cele mai mari probleme ale traficului din ţara noastră ţine de infrastructură. În proporţie de 90%, reţeaua naţională de drumuri are o singură bandă pe sens, ceea ce afectează atât siguranţa în trafic, cât și timpul petrecut în trafic, a explicat Poliţia Română. O altă cauză a accidentelor de circulaţie este viteza neadaptată la condiţiile infrastructurii, cât și cea neregulamentară, se precizează într-un raport din februarie 2018 al Direcţiei Rutiere şi al Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii.

O cauză la fel de importantă este și indisciplina pietonilor, adică traversarea neregulamentară a drumului, prezenţa pietonilor pe partea carosabilă și alte abateri ale acestora. Pe drumurile din interiorul localităţilor, mai ales în cele urbane, indisciplina pietonilor reprezintă principala cauză a accidentelor rutiere. Viteza și indisciplina pietonilor sunt vinovate de producerea a 41% din accidentele grave produse în intervalul 2011-2016, se mai arată în raport. Cu toate acestea, potrivit şoferilor, o parte din vină o poartă şi Codul Rutier, care prevede pedepse foarte blânde pentru cei care provoacă tragedii pe drumurile din România, notează jurnalul.ro.

Pentru o vizualizare mai clară a situaţiei accidentelor mortale din România, Poliţia Română a pus la dispoziţie date statistice care arată pe judeţe situaţia îngrijorătoare a accidentelor mortale. Pe primul loc în topul judeţelor cu accidente mortale se află judeţul Suceava, unde în 2017 s-au înregistrat 296 de accidente de circulaţie soldate cu 104 decese. Clasamentul este urmat de judeţele Timiș și Dolj, cu 80 și, respectiv, 79 de morţi, la capătul opus situându-se judeţul Bihor, cu 32 de persoane decedate în urma accidentelor rutiere.

Deși în fiecare an sute de oameni îşi pierd viaţa în accidente cumplite, strategia naţională pentru siguranţa rutieră pare să fie complet depăşită de situaţie. Nici consecinţele unor accidente, nici raziile Poliţiei nu par să îi facă pe şoferii din ţara noastră să renunţe la viteză, neatenţie sau alcool.