4 motive pentru care Evangheliile nu pot fi legende

1176

Ideea că relatările din cele patru Evanghelii, care deschid Noul Testament și cuprind istoria vieţii lui Iisus pe Pământ, ar fi simple legende este încă suficient de răspândită cât să merite o examinare atentă.

Pastorul J. D. Greear propune pe blogul său patru motive care fac ipoteza legendelor neplauzibilă.

1. Datarea scrierilor este prea timpurie pentru o legendă

Cărţile care alcătuiesc Noul Testament au fost scrise la circa 30 de ani după moartea lui Iisus Christos. Ba încă, cele mai vechi dintre ele au fost scrise la doar 20 de ani după răstignire. Ultima carte a Noului Testament, Apocalipsa, a fost și ea scrisă la maxim 50-60 de ani distanţă de moartea lui Iisus. Această apropiere a relatărilor de timpul în care întâmplările au avut loc „este prea mare pentru ca un mit atât de bine dezvoltat să și apără și să și ia locul poveștii adevărate”, argumentează Greear.

„Unii răspund acestui argument spunând că „sigur, unele părţi ale Noului Testament au fost scrise în primul secol, însă arătau altfel decât acum. Divinitatea lui Iisus și învierea au fost adăugate mai târziu”, notează pastorul. „Problema aici este că cele mai vechi scrieri creștine conţin, toate, doctrina învierii”, răspunde tot Greear, citând prima epistolă a Apostolului Pavel către Corinteni, în care îi sfătuiește pe creștini să cânte imnuri despre înviere.

2. Conţinutul lor este contraproductiv pentru o legendă

Evangheliile conţin o mulţime de evenimente pe care nimeni nu le-ar include într-o legendă pe care ar dori să o popularizeze pentru a câștiga respect și a avea autoritate în faţa altora. Apostolii sunt deseori portretizaţi ca bufoni, scrie Greear. „Înţeleg greșit chestiunile de teologie, sunt răi faţă de copii (…) Dacă ai scrie despre tine într-o legendă, ţi-ar plăcea ca aceasta să te facă să arăţi așa?”

După ce menţionează pasajul din evanghelii în care Iisus îl numește pe Petru „Satană”, pastorul amintește de faptul că Biblia menţionează că primii martori ai învierii lui Iisus au fost niște femei. Două argumente care nu respectă imaginile acceptabile cultural în epoca în care Scriptura a fost scrisă. Nu doar că este neobișnuit ca un lider religios să câștige respectul credincioșilor după ce Învăţătorul lui îl numește așa cum l-a numit, însă a preciza mărturia unor femei (care în instanţele seculare ale vremii nu avea nicio relevanţă) este complet surprinzător. „Scriitorii Bibliei le-au numit pe femei ca primele care L-au văzut pe Iisus pentru că, ei bine, așa s-a întâmplat”, conchide Greear.

3. Forma literară a evangheliilor este prea detaliată pentru o legendă

Evangheliile cuprind o gamă largă de tipuri de detalii care nu ar fi fost incluse într-o legendă, pentru că nu au nicio relevanţă pentru mesajul moralizator. De pildă, în capitolul 4 din Evanghelia după Marcu se menţionează că Iisus predica stând într-o corabie și că în jurul acesteia erau o mulţime de alte bărci mai mici. „Celelalte bărci nu au în niciun fel de a face cu intriga. Pur și simplu sunt acolo”, notează Greear.

Apoi, în miezul unei reflecţii serioase privind evenimentele din Grădina Ghetsimani, Marcu relatează un detaliu despre un bărbat care fuge de acolo, dezbrăcat (Marcu 14:51-52). „Astăzi, cei care scriu ficţiune adaugă detalii de acest gen pentru a face istoria să sune mai credibil, însă această formă literară nu a apărut decât abia în secolul XVIII”, spune Greear.

4. Mesajul a costat, în sine, prea scump pentru a fi o legendă

Mesajul că Iisus Christos este Dumnezeu și că a înviat din morţi nu le-a adus apostolilor nicio urmă de putere sau prestigiu. De fapt, le-a asigurat aproape tuturor moartea prin execuţie. „A spune că apostolii au fabricat aceste istorii e ca și cum ai presupune că au decis să inventeze o religie știind că vor sfârși murind dureros și umilitor. (…) Petru, care avea să moară crucificat cu capul în jos a sfârșit astfel pentru că a refuzat să își retragă mărturia că Iisus a înviat. Acesta este același Petru care s-a lepădat de Iisus, în faţa unei adolescente. Ar fi murit Petru pentru un Iisus mort, el, care s-a dezis de un Iisus viu?

Dacă ţi s-a părut utilă această sinteză, citește și Douăsprezece dovezi că Evangheliile conţin adevărata istorie a lui Iisus.