BBC: What would Jesus do? Istoria unui slogan

163

Sloganul care a fost luat în serios de milioane de tineri din întreaga lume, în ultimii 20 de ani, continuă să fie folosit și astăzi, cel mai recent exemplu fiind mișcarea Occupy (vezi foto). Stephen Tomkins de la BBC face un scurt reportaj despre istoria unuia dintre cele mai cunoscute sloganuri din lume: What would Jesus do?

Pe brăţări, pe tricouri, pe căni, pe autocolante, What would jesus do? Este o sintagmă arhicunoscută în Statele Unite, dar răspândită în întreaga lume. În forma ei prescurtată, întrebarea WWJD? E vizibilă și pe ursuleţi, cutii pentru pachetul de la prânz, lenjerie, sau chiar adidași. În aceste condiţii, reporterul BBC se întreabă ce încărcătură de mesaj mai are întrebarea.

Sloganul a fost lansat de preotul congregaţionalist american Charles Sheldon (Kansas, SUA), care în anul 1986 a publicat romanul „Pe urmele Lui: Ce ar face Iisus?". Cartea relatează povestea unui oraș care s-a revoluţionat după ce locuitorii săi „și-au luat cu cinste și onestitate angajamentul ca, pentru un an, să nu facă nimic fără să se întrebe mai întâi 'ce ar face Iisus?'".

Ca urmare a unei greșeli făcute de primul editor al cărţii, cartea nu a fost protejată cu drepturi de autor, astfel că a fost la scurt timp preluat, pentru sume derizorii, de numeroase alte edituri. Romanul a ajuns să fie vândut în peste 30 de milioane de exemplare, ajungând una dintre cele 50 cel mai bine vândute cărţi din lume.

Printre milioanele care au citit cartea s-a numărat și Janie Tinklenberg, lider de tineret la biserica reformată Calvary din Holland (Michigan, SUA). După ce a recitit-o în 1989, a luat iniţiativa de a discuta subiectul cărţii în cadrul grupei de tineret a bisericii. S-a gândit mai întâi că ar fi drăguţ dacă ar imprima mesajul What would Jesus do? Pe niște tricouri pe care să le ofere participanţilor. Dar, pentru că la acel moment erau foarte în vogă brăţările împletite, a hotărât să imprime mesajul pe brăţări, optând pentru abrevierea „WWJD?".

Tinklenberg a cerut grupului său să poarte brăţările ca un experiment de 30 de zile, iar ideea a prins atât de bine încât s-a extins de la nivel local, fiind nevoie de tot mai multe brăţări.

Așa se face că până să înregistreze Tinklenberg expresia, alte entităţi, cu interese comerciale, preluaseră deja întrebarea și au transformat-o în slogan de marketing. Zeci de milioane de produse marcate WWJD s-au vândut de atunci până astăzi, însă Tinklenberg și biserica ei, ca și Sheldon, se bucură că mesajul a fost transmis, chiar dacă nu au apucat să profite de pe urma succesului lui.

Totuși, în ciuda popularităţii și a deschiderii cu care a fost primit în lume acest slogan, el este contestat de voi proeminente ale lumii religioase. Arhiepiscopul de Canterbury, de exemplu, nota că, deși este o întrebare bună, ea nu oferă o cale simplă de a ajunge la adevăr. „Creștinii nu ar trbeui să creadă că „Iisus există doar pentru a ne da un exemplu bun în absolut fiecare situaţie în care se poate afla un om," a precizat prelatul.

Conrad Gempf, teolog evanghelic profesor la London School of Theology susţine însă că întrebarea e greșită. „Când ne uităm în Biblie, la biserica primilor creștini vedem că ei nu l-au copiat pe iisus. Ei au făcut ce le-a spus Iisus să facă. Iisus vorbea în parabole, ucenicii lui nu – ei vorbeau despre Christos direct. Ei nu mergeau pe apă. Iisus nu ne spune să facem ce a făcut El, ci să facem lucruri chiar mai mari," a conchis teologul.

Și-apoi, se întreabă Gempf, putem ști cu adevărat ce ar face Iisus? Iisus nu a avut niciodată un timp potrivit pentru a învăţ să cânte la un instrument, exemplifică profesorul. Însă pentru un om din ziua de azi, poate exista un timp potrivit pentru așa ceva.

Partea bună, spune profesorul, este că întrebarea îi face pe oameni să își evalueze viaţa din perspectivă religioasă. La aceasta, Sarah Wynter, redactor la revista de tineret Youthmagazine, adaugă faptul că purtarea unui obiect WWJD „demonstrează apartenenţa la ceva".

Deși întrebarea mai potrivită ar fi „ce ar vrea Dumnezeu ca eu să fac?", Gempf spune că e conștient că WDGCMTD? („what did God create me to do?") n-ar fi nici pe departe la fel de populară ca WWJD?