Cât de liberi luăm propriile decizii? – un nou studiu la nivel global

28

Dilema cu privire la liberul arbitru cunoaște un nou episod. Un proiect ce se va desfășura în cadrul Florida State University timp de 4 ani, cu un buget de 4,4 milioane de dolari va cerceta dacă omul în sine, Dumnezeu, mediul, genetica sau alţi factori au sau nu controlul asupra voinţei umane.

Încă din anii 80 s-a iniţiat o cercetare în acest sens când, conform studiilor făcute de neurologul Benjamin Libet, s-a afirmat că în creierul uman se înregistrează decizia cuiva de a-și pocni degetele cu aproximativ 300 de milisecunde înainte ca omul respectiv să devină conștient de decizia în sine. Concluzia a fost implicită pentru Libet – voinţa nu este implicată în actul decizional. „Iar de aici până la negarea voinţei libere nu e decât un pas", conchide Alfred Mele, profesor de filosofie la Florida State University, autor a două cărţi și peste 170 de articole pe tema liberului arbitru.

O tranșă de 3,4 milioane din buget este alocată explorării conceptului de liber arbitru în diferite părţi ale lumii, din perspective știinţifice, filosofice și teologice. Coordonator al proiectului, Mele prezintă și metoda de lucru: „oamenii de știinţă vor căuta dovezi pro sau contra existenţei liberului arbitru, în timp ce teologii și filosofii vor încerca o mai bună definire a conceptului, ajutându-i pe oamenii de știinţă în identificarea argumentelor valide".

Desigur, problema cea mai spinoasă este soluţionarea dilemei voinţă liberă vs. predestinaţie. Alege omul liber, și atunci e responsabil pentru ceea ce face sau altcineva/altceva hotărăște în dreptul lui, și atunci e nevinovat dar și neputincios? Un subiect aprins nu numai în creștinism, dilema vine din timpuri antice, de la alegerea Evei în Grădina Eden. Kevin Timpe, profesor de flosofie la Northwest Nazarene University certifică faptul că „sunt dificil de reconciliat subiecte precum liberul arbitru și soarta sau destinul." Timpe, autorul cărţii Liberul arbitru – sursa și alternativele sale, oferă și perspectiva unei diferenţe între preștiinţă și predestinaţie în următorii termeni: „este o mare diferenţă între a ști ce va face cineva și a-l determina să facă acel lucru. Eu știu ce va comanda soţia mea la restaurantele la care mergem, pentru că o cunosc foarte bine. Dar sunt conștient de asemenea că ea este liberă oricând să comande altceva".

Norman Geisler, autor creștin cu peste 70 de titluri din care o serie întreagă având ca temă libertatea de alegere este de părere că liberul arbitru nu este incompatibil cu Biblia. „Biblia afirmă în mod constant liberul arbitru, că omul este liber să își aleagă destinul, că este responsabil moral pentru gesturile sale."

Ce s-ar întâmpla dacă s-ar invalida existenţa liberului arbitru? Două studii însoţesc cercetarea și prevestesc un viitor tulburat. Unul a demonstrat faptul că oamenii devin mai necinstiţi atunci când sunt siguri că nu sunt responsabili de deciziile luate. Celălalt a demonstrat că oamenii devin mai agresivi atunci când li se suspendă dreptul la liberă alegere.