Sfaturi de la cercetători pentru a nu te îngrășa de Crăciun

216

Cercetători de la Universitatea din Birmingham și de la Universitatea Loughborough au derulat primul studiu în care a fost testată o strategie de prevenire a creșterii în greutate în preajma sărbătorilor de iarnă, când toată lumea tinde să își satisfacă poftele culinare.

La studiu au participat 272 de voluntari, repartizaţi aleatoriu în două grupe. Persoanele din grupa de control au primit un scurt prospect de informare cu privire la modalitatea de a urma un stil de viaţă sănătos, ghid care nu conţinea însă sfaturi cu privire la alimentaţie. Cei din grupa de intervenţie au primit 10 sfaturi pentru gestionarea greutăţii, o listă cu exerciţii fizice pentru arderea surplusului caloric. De exemplu, este nevoie de 21 de minute de alergare pentru a arde caloriile dintr-o plăcintă cu carne și de 33 de minute de mers pe jos pentru a consuma caloriile aferente unui pahar mic de vin fiert. Totodată, aceștia au fost rugaţi să se cântărească în fiecare zi din săptămână și să își noteze greutatea într-un sistem de monitorizare.

Acest studiu s-a derulat doi ani la rând, în 2016 și în 2017. În urma evaluărilor, oamenii de știinţă au constatat că cei din grupa de control au acumulat kilograme în plus pe parcursul Crăciunului, însă cei din grupa de intervenţie au încheiat studiul cu o greutate medie cu 500 gr mai mică decât cei din grupa de control. În plus, experţii au remarcat că cei din grupa de intervenţie deveniseră mai capabili să își controleze aportul de alimente și băuturi pentru a-și gestiona greutatea corporală.

„Greutatea acumulată în timpul sărbătorilor de iarnă nu este pierdută ulterior și, deși aceste acumulări sunt mici, în medie de 1 kg, în 10 ani pot duce la o creștere semnificativă a greutăţii corporale”, a declarat autorul principal al studiului, profesorul Amanda Daley, de la Universitatea Loughborough. În ziua de Crăciun, o persoană consumă în medie aproape 6.000 de calorii, de trei ori mai mult decât cantitatea zilnică recomandată.

În vederea menţinerii unei greutăţi corporale constante și pentru a se evita suprasaturarea, specialiștii propun sfaturi practice de urmat în fiecare zi, printre care: menţinerea unei rutine a numărului de mese și a intervalului orar în care mâncăm, consumul alimentelor sănătoase, cu atenţie la ingrediente și la numărul de calorii. O altă recomandare este de a nu lăsa deoparte consumul a cel puţin cinci porţii de fructe sau de legume pe zi.

De asemenea, specialiștii spun că este important să nu ne grăbim atunci când mâncăm, iar după masă o mică plimbare este bine-venită. În plus, atunci când mâncăm nu este recomandat să privim la televizor sau să derulăm activităţi care ne-ar putea distrage atenţia de la masă. În ce privește băutura, experţii recomandă consumul de apă sau de băuturi neîndulcite în locul celor carbogazoase sau îndulcite cu zahăr.