Majoritatea protestanţilor practică abstinenţa de la alcool

177

Deși numărul creștinilor protestanţi care nu consumă băuturi alcoolice este în scădere, adepţii abstinenţei sunt încă majoritari în bisericile protestante americane: 59% aleg să nu bea, chiar dacă mult mai puţini cred că Biblia condamnă ferm alcoolul.

Bisericile protestante din America sunt convinse, în general, că beţia este un păcat, dar nu așază consumul moderat de alcool în același registru, arată un sondaj realizat de organizaţia LifeWay Research.

Astfel, 87% dintre protestanţi sunt convinși că Scriptura spune că un creștin nu trebuie să se îmbete (faţă de 82% care credeau același lucru în 2007), dar numai 23% cred că Scriptura învaţă că ar trebui să ne abţinem de la alcool, 71% fiind de părere că nu există o interdicţie biblică în acest sens.

Totuși, când este vorba de consumul propriu-zis, 59% dintre protestanţi afirmă că nu beau niciodată (faţă de 61% în 2007), în timp ce 41% consumă alcool.

Modul în care biserica se raportează la alcool se schimbă destul de lent, afirmă Scott McConnell, director executiv al LifeWay Research: „Majoritatea cred că, din punct de vedere biblic, pot bea alcool, dar ei aleg să nu bea.”

Factorii care influenţează atitudinea faţă de alcool

Vârsta, sexul și afilierea confesională au un cuvânt de spus în modelarea atitudinii și comportamentului faţă de consumul de alcool.

Astfel, între bărbaţii care beau și femeile protestante care fac același lucru e o diferenţă de 11 procente (48 , faţă de 37%).

Persoanele tinere reprezintă segmentul cel mai predispus să consume alcool, iar, la polul opus, cei peste 65 de ani au o atitudine mai rezervată faţă de băuturile alcoolice. Astfel, 50% dintre persoanele cu vârsta între 18 și 34 de ani, 41% dintre cei de 35-49 de ani, 44% dintre cei care au între 50 și 64 de ani și 32% dintre persoanele trecute de 65% obișnuiesc să bea alcool.

De asemeni, probabilitatea consumului crește odată cu gradul de educaţie a protestanţilor – 62% dintre persoanele cu studii superioare folosesc alcool, comparativ cu 26% dintre cei care au absolvit un liceu sau au urmat chiar mai puţine clase.

În ce privește afilierea confesională, luteranii (76%) și metodiștii (62%) dovedesc o mai mare toleranţă faţă de consumul de alcool decât cei din bisericile neconfesionale (43%) și decât baptiștii (33%) sau penticostalii (23%).

Un studiu din 2007 indica faptul că liderii din Convenţia Baptistă de Sud sunt cei mai puţin predispuși să susţină că Biblia oferă libertatea de a consuma alcool – 67% dintre pastorii acestei biserici cred că această practică nu e corectă din punct de vedere biblic și doar 3% consumă alcool, faţă de 25% dintre membrii clerului baptist nesudic.

Modul în care se asociază afilierea religioasă a unui copil și consumul de alcool pe toată durata vieţii a fost investigat de un studiu coordonat de Universitatea Kutztown, din Pennsylvania. Anterior, mai multe studii au arătat că religiozitatea are un efect protector asupra consumului excesiv de alcool.

Investigaţia Kutztown a urmărit efectul unei educaţii religioase (catolice, a bisericilor adaptate/separate de cultura majoritară) și al educaţiei nereligioase asupra relaţiei cu alcoolul în perioada adultă. Grupul nereligios a înregistrat cel mai ridicat consum de alcool, în timp ce adulţii care au provenit din medii religioase au înregistrat scoruri mai mari la abstinenţă, dar și o frecvenţă mai mică a consumului de alcool, studiul indicând că religia modelează un profil de consumator cu șanse mari de a se menţine și la vârstă adultă.

Exemplul negativ pe care îl oferă un creștin care bea celor care nu vor putea să-și ajusteze consumul în limite rezonabile este doar unul dintre cele 12 motive pentru care pastorul baptist Bruce Burkett nu bea și nici nu crede că acest comportament poate fi asociat cu creștinismul veritabil.

Kyle Froman, autor și blogger creștin, nu este convins că Biblia l-ar opri să se atingă de băuturile ce conţin alcool, dar este totuși un abstinent convins. Froman spune că alcoolul conţine în sine potenţialul distrugerii, la fel ca alte lucruri pe care le folosește totuși cu înţelepciune și că adevărata miză a discuţiei nu este interdicţia sau permisiunea de a-l folosi, ci identificarea căilor prin care să te protejezi de pericolele cu care vine la pachet.

Deși admite că există o presiune pe care creștinii care beau moderat o exercită asupra acelora care aleg abstinenţa, Froman știe că există un risc zero să fie dominat de alcool doar dacă nu înghite nicio picătură din el.

Asta nu înseamnă că nu pot să-mi exercit puterea de a mă stăpâni”, conchide Froman, „înseamnă doar că nici nu va fi nevoie să o fac”.