Renunţarea la obligativitatea studierii religiei în şcoli, trend european

106

Într-o întâlnire cu directorii şcolilor din Marea Britanie, episcopul anglican de York, John Sentamu, s-a pronunţat împotriva deciziei de a exclude religia din curriculumul pentru liceu, declarând că religia „creează şi formează cultura”.

„Încercarea de a-L pune pe Iisus pe locul al doilea este ca şi cum a-i încerca să ascunzi domul Catedralei Saint Paul cu o căciulă”, a mai declarat Sentamu. Opoziţia sa este o reacţie faţă de decizia lui Michael Gove, secretar al ministerului educaţiei, de a elimina religia din programa pentru bacalaureat, relatează Christian Post.  

Un raport recent realizat de organizaţia Church School of the Future concluzionează că excluderea acestei materii din curriculumul naţional poate să „afecteze iremediabil statutul materiei” în percepţia generaţiei tinere. Cu toate acestea, guvernul britanic „nu pare interesat” să rezolve această problemă în ceea ce priveşte educaţia religioasă, se arată în raport.

În 18 dintre cele 27 de ţări ale Uniunii Europene, predarea cunoştinţelor religioase este obiect obligatoriu de studiu, iar în restul de 9, această materie este facultativă. În 75% din Statele Uniunii Europene, religia este predată sub forma învăţăturii de credinţă a religiei tradiţionale, iar în 25, sub forma istoriei religiilor, care însă este într-o legătură strînsă cu sistemul comun de învăţămînt şi cu moştenirea culturală a ţării date.

Cu toate acestea, diversitatea culturală şi etnică îşi pune amprenta pe sistemul edcaţional. Încă din 2010, Guvernul Conservator Grec a decis să renunţe la obligativitatea studierii religiei ortodoxe în şcoala primară şi secundară, punând în dificultate Biserică Greacă, putere care nu este separată de stat, relatează ziarul francez Le Monde. Ministerul Educaţiei şi Cultelor a hotărât ca părinţii să aibă posibilitatea de a refuza cursul de religie pentru copiii lor, fără să fie obligaţi să menţioneze motivul pentru care au făcut această alegere şi nici să-şi releve confesiunea. 

În Polonia, 88,6% din populaţie se consideră de religie catolică şi doar părinţii au dreptul de a alege dacă elevii vor studia sau nu religia confesional-dogmatică în şcolile publice, pentru aceasta fiind necesară completarea unui formular. Cei ai căror părinţi aleg să nu studieze religie în şcoală merg la ore neutre de etică, materie care abia din 2007 este recunoscută ca alternativă la religie şi de care se ţine cont la calcularea mediei generale, asemenea mediei de la religie.

În România, disciplina religie este obligatorie în învăţământul primar şi cel gimnazial, iar în liceu face parte din trunchiul comun, însă elevul are dreptul să o înlocuiască în cazul în care nu doreşte să studieze această disciplină. 86% dintre cetăţenii români sunt de părere că religia trebuie să se predea la şcoală şi doar 8% au opinia contrară, arată un studiu realizat de Fundaţia Soros România. Totuşi, 40% dintre români cred că religia ar trebui să fie opţională.