Existenţa lui Dumnezeu, pe locul 3 în topul contestaţiilor din Marea Britanie

96

    Posterul cu mesajul „Dumnezeu există cu siguranţă", lipit pe autobuzele din Marea Britanie, a atras mai multe plângeri decât orice alt poster apărut în 2009 şi este pe locul trei în topul contestaţiilor din toate timpurile, a anunţat azi Autoritatea Standardelor Publicitare. Afişarea posterelor creştine a determinat o creştere cu 36% a numărului de plângeri, acesta ajungând la aproape 12.000, anunţă The Guardian.

    Campania, care a urmărit afirmarea existenţei lui Dumnezeu, a fost iniţiată de o organizaţie creştină ca reacţie la campania similară a Asociaţiei Umaniste Britanice. Aceasta promovase, tot prin postere lipite pe mijloacele de transport în comun, mesajul „Probabil că nu există Dumnezeu. Aşa că nu vă mai îngrijoraţi şi bucuraţi-vă de viaţă!" Unul dintre ateii faimoşi care susţin iniţiativa umaniștilor britanici este Richard Dawkins, autorul cărţii Himera credinţei în Dumnezeu.

     Mai multe grupuri creştine şi-au exprimat la data respectivă dezacordul, susţinând că reclama Asociaţiei Umaniste a încălcat codul normelor de publicitate. Autoritatea Standardelor Publicitare a concluzionat însă că reclama nu făcea altceva decât să exprime o opinie a celor care au iniţiat campania publicitară.

    Pe site-ul oficial al Atheist Bus Campaign se atrage atenţia că posterul lor, promovat într-o manieră identică, şi anume lipit pe autobuzele din Londra, a adunat un număr mai mic de reclamaţii decât posterul advers.

    Disputa între grupurile creştine şi Asociaţia Umanistă a început după ce jurnalista Ariane Sherine a publicat un articol în care se întreba de ce creştinii pot să promoveze public diverse mesaje religioase, fără a aduce dovezi în sprijinul celor afirmate. Ulterior, Sherine a încercat să lanseze o campanie ateistă şi, după ce a strâns sume importante din donaţii, prin intermediul Facebook, a demarat proiectul cu postere lipite pe autobuze la sfârşitul lui 2008. Sherine a editat apoi volumul Ghidul ateului pentru Crăciun, în care a adunat texte aparţinând unor autori atei. Fondurile obţinute din vânzarea volumului au fost donate unei organizaţii care asistă persoanele infestate cu virusul HIV. Este singura acţiune caritabilă iniţiată de un grup de atei.

    Asociaţia Umanistă din Noua Zeelandă a demarat, la începutul acestui an, o campanie de strângere de fonduri în vederea iniţierii unei acţiuni identice, cu postere anti-Dumnezeu lipite pe autobuze.