O sculptură înfăţişându-L pe Iisus ca om al străzii naşte controverse

260

„Iisus nu a avut casă. Câtă ironie!" a afirmat un artist care a sculptat un Iisus abandonat de oameni. A fost Iisus un om al străzii? Artistul încearcă să ne convingă că da. Bisericile, însă, i-au refuzat opera.

Statuia creată de canadianul Timothy Schmalz este așezată într-o poziţie inconfortabilă, subiectul fiind întins în poziţie ghemuită pe o bancă, cu faţa acoperită. Observată de la distanţă, ar putea reprezenta pe oricine, însă o examinare de aproape permite identificarea rănilor crucificării, vizibile pe picioare.

Artistul plastic recunoaşte că sculptura ar fi „prea controversată" și nu constituie „o reprezentare adecvată", însă a menţionat că ceea ce l-a inspirat în alegerea acestei reprezentări a fost imaginea unui om fără adăpost întins pe un trotuar, pe care l-a văzut chiar înainte de Crăciun. „Gândul meu instinctiv a fost că este Iisus Hristos. Chiar l-am văzut pe Iisus", a declarat artistul într-un interviu pentru Huffington Post.

Reprezentanţii unor intituţii religioase precum Catedrala St. Michael din Toronto (Canada) şi Catedrala St. Patrick din New York (SUA) şi-au exprimat dezaprobarea faţă de expunerea statuii. Aceasta a fost, în schimb, plasată aproape de intrarea în Regis College de la Universitatea din Toronto. Regis este o școală iezuită de teologie, care a apreciat că statuia promovează „relaţia naturală dintre credinţă și dreptatea socială". De altfel, această percepţie referitoare la oamenii fără adăpost reprezintă o trăsătură esenţială a teologiei și stilului de viaţă iezuit. Conform jurnalului iezuit online Thinking Faith, „profeţii Vechiului Testament le-au reamintit cu forţă celor căror li se adresau să aibă grijă de văduve, străini, orfani și alte persoane aflate în dificultate. Dar nici unul dintre ei nu a făcut pasul pe care l-a făcut Iisus. El s-a identificat cu cei fără adăpost și aflaţi în nevoi teribile. Aceasta este provocarea centrală pentru noi toţi." Statuia lui Schmalz nu este singura reprezentare plastică a lui Iisus care a stârnit controverse. O sculptură dintr-o biserică catolică din Uckfield, Anglia, arată un personaj euforic ce poartă blugi și un tricou cu guler, ilustrând un Iisus specific secolului XXI, relatează The Telegraph. „Am simţit că acest model rezumă în mod perfect spiritul și activitatea lui Hristos și cred că vorbește de la sine", a spus preotul bisericii. Ca justificare pentru această opţiune, el a adăugat că „noi nu am dorit o imagine a lui Iisus care suferă, ci o imagine dinamică și primitoare". Un alt sculptor, de data aceasta britanic, a creat imaginea unui Iisus din 3.000 de umerașe. Acestea creează aparenţa ieșirii unor spini din corpul Mântuitorului, Care resimte tragedia vieţii și strigă, informează Daily Mail.

De-a lungul secolelor, imaginea lui Iisus a fost supusă la nenumărate interpretări și reevaluări. Argumente nenumărate au fost concepute pentru a susţine poziţia lui Iisus fie ca reformator social, fie ca revoluţionar politic sau galileean carismatic, tâmplar sceptic ori hipiot provocator. Acestea sunt doar câteva dintre încercările teologilor pentru poziţionarea lui Iisus pe scena istoriei. Revista Forbes, în articolul „A fost Iisus socialist, capitalist, sau altceva?" susţine că mult prea des „diletanţi moderni îl reconstruiesc pe Christos în imaginaţia lor", folosind „învăţăturile Lui ca argument decisiv".

În miezul dezbaterilor, se uită, adeseori, că viaţa lui Iisus Christos nu poate fi cuprinsă doar într-un anumit tipar de reprezentare. Analiștii de la Forbes sunt consecvenţi în a sesiza că „Hristos a venit să-i răscumpere pe păcătoși, nu să vindece cancerul sau să extindă dreptul de vot, nici să implementeze principiile pieţei libere. El a alinat temporar necazurile pentru a-și valida pretenţiile, pentru ca noi să credem, nu pentru confortul fizic al omenirii." Din această perspectivă, Iisus a fost un „om al străzii". Însă nu doar atât.