Reclamele la ţigări alimentează timp de 7 zile dorinţa de a fuma

1020

Vizualizarea unei reclame la ţigări poate crește semnificativ dorinţa tinerilor de a fuma, iar efectul poate dura o săptămână, susţin cercetătorii de la Organizaţia nonprofit RAND Corporation, într-un comunicat publicat pe site-ul instituţiei.

La studiu au participat 134 de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 24, studenţi în Pittsburgh. O parte dintre aceștia a susţinut că fumează regulat, alţii au spus că fumează ocazional, iar o altă parte a susţinut că nu fumează. Timp de trei săptămâni, participanţii au purtat dispozitive speciale care i-au ajutat pe experţi să evalueze gradul de expunere la mesajele profumat. Totodată, dispozitiul a monitorizat dorinţa de a fuma în acest interval. Device-ul trimitea alerte la intervale diferite de timp de-a lungul zilei, constând în întrebări legate de pofta de a-și aprinde oţigară, iar participanţii trebuiau să răspundă acestor mesaje. De asemenea, voluntarii au fost rugaţi să răspundă unor întrebări legate de dorinţa de a fuma de fiecare dată când erau expuși unor mesaje profumat.

La sfârșitul experimentului, participanţii au fost expuși unui număr de peste 1.000 de mesaje care promovau viciul. Rezultatele au arătat că vizualizarea unei singure reclame la ţigări a crescut dorinţa de a fuma cu 22%. Pofta a persistat la o intensitate mare timp de o săptămână, chiar dacă intenţia de a fuma născută în urma expunerii la mesajele pro-umat s-a diminuat treptat în acest interval de șapte zile.

„Am fost surprinși de durata îndelungată a influenţei mesajelor profumat. Rezultatele sugerează că mesajele media pozitive legate de fumat ar putea influenţa comportamentul, chiar dacă oportunităţile de a fuma apar rar", a declarat coautorul studiului, psihologul Steven Martino.

Statisticile enunţate de cercetători arată că rata fumatului în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 25 de ani este cu 50% mai mare decât a fumătorilor de peste 26 de ani, ori a adolescenţilor aflaţi în ultimul an de liceu.

În ciuda faptului că reclamele la produsele pe bază de tutun au fost interzise atât la radio, cât și la TV, mesajele care promovează fumatul pot fi regăsite atât în magazine sau benzinării, cât și pe internet, în presă ori în unele filme.