Dieta care îţi păstrează inima sănătoasă

1147

Bolile de inimă au devenit atât de frecvente în ultima vreme, încât nici tinerii nu mai sunt scutiţi de ele. Alimentaţia joacă, fără îndoială, un rol foarte important în sănătatea inimii. Iar anumite diete pot preveni bolile de inimă și pot scădea tensiunea pentru bolnavii hipertensivi.

În primăvara acestui an, revista Internal Medicine a publicat un studiu efectuat de către cercetătorii de la Centrul Naţional Cardiovascular şi Cerebral din Osaka, Japonia. Revizuind  rezultatele a 7 studii în legătură cu hipertensiunea arterială, cercetătorii au ajuns la concluzia că alimentaţia vegetariană se asociază cu o scădere de aproximativ 5 mmHg a valorilor sistolice şi cu 3 mmHg a cifrelor diastolice. Din acest motiv, alimentaţia vegetariană este benefică pentru cei care se confruntă cu hipertensiune.

Într-un alt studiu, efectuat asupra a 21.604 de persoane, cu vârsta medie de 46,6 ani, s-a constatat că, în comparaţie cu omnivorii, vegetarienii au prezentat o tensiune arterială sistolică cu 6,9 mmHg mai mică şi cea diastolică cu 4,7 mmHg mai mică decât omnivorii. După autorii japonezi, aceasta se datorează faptului că vegetarienii sunt mai slabi decât omnivorii şi consumă mai mult potasiu, magneziu şi antioxidanţi, precum şi o cantitate mai mică de acizi graşi saturaţi.

Asociaţia Americană de Dietetică a confirmat rezultatele publicate, adăugând că cei ce se alimentează exclusiv vegetarian, adică veganii, au valori tensionale mai mici decât vegetarienii care evită doar carnea.

Deoarece, de obicei, creşterea tensiunii arteriale nu produce simptome, dar are un efect dăunător asupra vaselor de sânge, se recomandă controlul periodic şi, în cazul descoperirii unor valori patologice, adică peste 140/80 mmHg, medicul va stabili tipul de hipertensiune şi va recomanda şi tratamentul necesar. Tensiunea arterială ideală nu depăşeşte 120/70 mmHg.

Dacă valorile nu sunt prea mari, se va începe cu alimentaţia de preferat vegetariană, cu reducerea consumului de sare la 2-3 g/zi, normalizarea greutăţii, abţinerea de la fumat şi alcool şi activitate fizică zilnic. Dacă în 2-3 luni valorile nu se normalizează, se va începe şi cu tratamentul medicamentos recomandat de medic, pe lângă măsurile deja aplicate. Din nefericire, în foarte multe cazuri, apelarea târzie la alimentaţia vegetariană, însoţită de schimbări ale stilului de viaţă care să includă scăderea greutăţii, renunţarea la fumat şi activitatea fizică, nu  reuşesc să normalizeze valorile tensionale. În acest caz, neglijarea tratamentului medicamentos constituie o greşeală majoră.

image