Carbohidraţii și grăsimile, vinovate de durerile articulare

733

O echipă de cercetători din Australia a anunţat că a identificat existenţa unei asocieri între uzura articulaţiilor și alimentaţia bogată în grăsimi și carbohidraţi.

Studiul, realizat la Institutul pentru Sănătate și Inovaţie Biomedicală, din cadrul Universităţii de Tehnologie din Queensland, a investigat legătura dintre osteoartrită și dietele în care predomină grăsimile și carbohidraţii simpli. Există probabilitatea să fie primul studiu care a încercat să identifice o asociere între osteoartrită și acizii grași din alimentaţia obișnuită, anunţă Medical Xpress.

Osteoartrita, cunoscută și sub numele de boală articulară degenerativă, este o afecţiune care apare în urma deteriorării cartilajului ce protejează și învelește articulaţiile, fiind localizată cel mai frecvent la nivelul genunchilor (gonartroză). O categorie destul de semnificativă de persoane dezvoltă osteoartrită deoarece sunt obeze, iar membrele trebuie să susţină o greutate corporală foarte mare. Nu este însă obligatoriu ca aceasta să fie cauza primară. Noul studiu al cercetătorilor din Queensland identifică în obiceiurile alimentare sursa principală a acestei afecţiuni.

Au fost studiate efectele pe care le au asupra articulaţiilor alimentele bogate în carbohidraţi simpli și în acizi grași saturaţi, ce se găsesc în produsele alimentare cum ar fi untul, uleiul de palmier și grăsimile animale (adică toate alimentele rafinate). Potrivit cercetării, alimentele care conţin carbohidraţi simpli și 20% grăsimi săturate provoacă apariţia primelor semne de osteoartrită la nivelul încheieturilor. Conducătorul principal al studiului, profesorul Yin Xiao, a subliniat că dietele bazate pe consumul de junk food provoacă degradarea sănătăţii articulaţiilor și nu neapărat doar la persoanele supraponderale. „Descoperirile noastre sugerează că nu uzura, ci obiceiurile alimentare au de-a face cu debutul osteoartritei”, a spus profesorul Xiao.

Unul dintre cercetătorii participanţi la studiu, doctorandul Sunder Sekar, a explicat că acizii grași pot declanșa inflamaţii la nivelul ţesuturilor din întreg „mediul articular”, generând, de asemenea, modificări în structura osului, sub cartilaj, tocmai ca efect al unei alimentaţii bogate în grăsimi saturate. „Am testat o varietate de grăsimi saturate și am descoperit că un consum de lungă durată de grăsimi animale, unt și ulei de palmier poate slăbi cartilajul”, a declarat Sekar. „Depozitele de acizi grași saturaţi aflaţi în cartilaj schimbă metabolismul și slăbesc cartilajul, făcându-l mai predispus la deteriorare. Acest lucru ar duce la durere osteoartritică, cauzată de pierderea efectului de amortizare a cartilajului”, susţin cercetătorii australieni.

Oamenii de știinţă au testat, de asemenea, efectele acidului lauric, un acid gras saturat găsit în uleiul de nucă de cocos. „Interesant, atunci când am înlocuit grăsimea din carne cu acidul lauric am găsit o scădere a semnelor de deteriorare a cartilajului și a sindromului metabolic, deci acesta pare să aibă un efect protector”, a spus dl Sekar. Cercetările anterioare ale profesorului Xiao au constatat că antioxidanţii și medicamente anticolesterol ar putea încetini agravarea leziunilor articulare cauzate de acizi grași.

Alţi cercetători au arătat că o alimentaţie echilibrată, bogată în acizi graşi omega-3, fibre, apă și multe minerale și vitamine, este esenţială pentru prevenirea și controlul osteoartritei. În plus, menţinerea greutăţii corporale la un nivel normal este vitală. În acest sens, un studiu efectuat asupra persoanelor obeze care sufereau de gonartroză a arătat că scăderea în greutate cu 10% a îmbunătăţit funcţia articulaţiei genunchiului cu 28%.

Deci, orice scădere în greutate poate avea efecte pozitive în ceea ce privește controlul durerii şi poate întârzia agravarea osteoartritei. „Riscul ca o femeie să facă osteoartrită este liniar legat de greutatea ei”, susţine dr. David Felson, specialist în reumatologie și prevenţia artritei în cadrul Școlii de Medicină a Universităţii din Boston. Un studiu la care a participat și dr. Felson arată că, atunci când o femeie supraponderală slăbește cu aproximativ 10 kilograme, riscul de a face osteoartrită la nivelul genunchiului se înjumătăţește.

Totuși slăbirea cu orice preţ ar putea fi contraproductivă dacă nu este făcută corect. Hrana este prioritară și ea trebuie să fie însoţită de mișcare fizică suficientă și eficientă. Altfel există riscul de a pierde masă musculară în cadrul unui regim de slăbire. „Obiectivul esenţial nu este să pierzi cât mai multe kilograme, cât mai repede posibil – ci să îţi creezi un obicei sănătos de alimentaţie şi sport, care să te ajute să scazi în greutate şi să rămâi acolo”, spune Susan Bowerman, specialistă în nutriţie sportivă.

Sunt și alţi experţi care insistă asupra faptului că mușchii puternici ajută la menţinerea stabilităţii încheieturii. „Cel mai important lucru este să începi cu exerciţii repetitive, de un nivel redus, fără a forţa prea mult articulaţiile”, afirmă dr. Donald T. Reilly, chirurg ortoped la Centrul Medical Beth Israel, afiliat la Harvard. „Trebuie să îţi găsești limitele și să mergi pe făgașul corect, unde să nu faci prea mult, astfel încât să dai înapoi, dar nici prea puţin, ca să nu progresezi”, a continuat expertul.

 

DISTRIBUIE: