Casa păpuşii Barbie din Berlin stârneşte controverse

212

Faimoasa păpușă Barbie va avea parte de o casă în mărime naturală, care va fi deschisă în Berlin pe 16 mai. Activiștii de stânga din Germania plănuiesc să protesteze la deschiderea complexului, susţinând că păpușa Barbie este un model greșit pentru fete, relatează Der Spiegel.

Uriaşa casă roz, ce acoperă o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi, va fi prima casă a păpuşii Barbie în mărime naturală, cu dormitor, bucătărie şi alte încăperi specifice. Proiectul va fi încheiat chiar înainte de debutul sezonului turistic, iar casa ar putea atrage 3.000 de vizitatori pe zi.

Cu toate acestea, membrii asociaţiei de tineret a Partidului de Stânga din Germania organizează un protest în ziua deschiderii complexului. Evenimentul se regăseşte şi pe internet, unde activiştii au creat pagina de Facebook „Occupy Barbie Dreamhouse". Tinerii vor să atragă atenţia asupra impactului negativ al mesajului transmis de păpuşile Barbie asupra fetiţelor.

Michael Koschitzki, de 27 de ani, este absolvent de matematică și istorie și lucrează pentru revista Socialist Alternative (SAV). El explică pentru Der Spiegel de ce consideră că întregul concept Barbie are un impact negativ asupra fetelor. „Casa Barbie reprezintă expresia unui model de viaţă care nu e ok", afirmă el, adăugând că acesta include doar două opţiuni de carieră pentru femei: top-model sau vedetă pop. De asemenea, el afirmă că păpușa blondă nu doar că generează un standard de frumuseţe nesănătos și încurajează folosirea excesivă a cosmeticelor, ci chiar transmite un mesaj contrar egalităţii de gen și emancipării femeii.

Christopher Rahofer, producătorul complexului Barbie, afirmă că nu înţelege de ce un proiect de acest tip ar da naștere la controverse, întrucât nu este „o expoziţie educaţională”, ci „o experienţă interactivă”, concepută „doar în scop de amuzament”.

Efectul Barbie

Cu toate acestea, numeroase studii au arătat de-a lungul timpului că imaginea perfectă a păpușii, aproape imposibil de reprodus la standardele reale, cu o talie de viespe, picioare ultra-lungi, păr blond și un ten de porţelan, produce complexe în rândurile fetelor. „Această imagine perfectă a păpușii nu numai că afectează încrederea în sine a fetelor, însa le face să se simtă nemulţumite de propria imagine și să își dorească un corp mai subţire", susţine psihologul Helga Dittmar în cadrul unui studiu realizat în urma colaborării a două universităţi britanice în 2006.

În cadrul unui alt studiu, intitulat The Body Project, cercetătorii de la Universitatea Bradley au afirmat că păpușile Barbie transmit niște mesaje puternice fetiţelor care se joacă cu ele. În primul rând, transmit că trupul unei femei trebuie să fie slab ca un băţ și să aibă sâni proeminenţi, în contrast cu corpul feminin natural, obișnuit, care este prezentat drept neatractiv.

În plus, pentru a fi populare și atractive, fetele trebuie să folosească numeroase produse cosmetice și să-și construiască o garderobă bogată, bine accesorizată. Nu în ultimul rând, și probabil cel mai important, fetele și femeile sunt judecate după felul în care arată, nu după ceea ce fac. Deși producătorii au introdus în ultimii ani diferite păpuși Barbie cu tematică de carieră, tot cele cu orientare spre modă, alături de păpușile-mireasă și cele prinţesă, s-au vândut cel mai bine.