Un studiu a relevat că unele dintre companiile care produc haine pentru copii promovează obiecte vestimentare care îi sexualizează[1] pe aceștia, în special pe fete.

Conform studiului, până la 30% dintre hainele pentru copii, vândute prin intermediul a 15 site-uri de profil din Statele Unite, pot fi considerate sexi, deşi sunt destinate unor fete cu vârste foarte mici (de până la 6 ani). Unele obiecte vestimentare sunt foarte strâmte în talie, iar altele scot în evidenţă anumite părţi ale corpului sau au imprimate mesaje cu un caracter sexual.

„A le îmbrăca pe fete astfel ar putea contribui la adaptarea lor la rolul îngust de femeie-obiect sexual“, se precizează în studiul „«Putting on» Sexiness: A Content Analysis of the Presence of Sexualizing Characteristics in Girls’ Clothing“.[2] Autoarele studiului consideră că acest gen de haine le confruntă pe fete cu problema identităţii sexuale de la vârste foarte mici şi că acestea ar putea să fie influenţate să îşi perceapă propriul corp ca obiect sexual ce trebuie să se adapteze unor standarde impuse.

Sexualizarea copiilor şi adolescenţilor prin vestimentaţie nu este doar problema societăţii americane. BBC anunţa, în mai 2011, că într-o şcoală din Provincia Gangwon, Coreea de Sud, conducerea a luat decizia să monteze nişte plăci în faţa băncilor pentru a rezolva problema fustelor scurte ale elevelor. Un sondaj realizat de un ziar local, citat de BBC, a arătat că fustele fetelor sud-coreene au fost scurtate cu 10-15 cm în ultimul deceniu. „Societatea noastră accelerează tot mai evident sexualizarea fetelor şi băieţilor. Este deja ceva obişnuit pentru magazinele din America să le vândă fetelor în vârstă de 10-11 ani, pantaloni scurţi împodobiţi cu inscripţii ca Juicy sau Pink pe partea posterioară“ – notează psihiatrul Keith Ablow, autorul cărţii Living the Truth (Trăind Adevărul).

El a semnalat că posturile TV destinate copiilor, precum Disney Channel şi Nickelodeon, strecoară aluzii de natură sexuală prin intermediul actorilor care dublează filmele de animaţie şi care transmit prin modulaţia vocii mesaje potrivite mai degrabă tinerilor cu vârste de 20- 22 de ani. Documentarul Sexi inc. Nos enfants sous influence (Sexi Inc. Copiii noştri şi infl uenţa asupra lor), realizat de Sophie Bissonnette, analizează hipersexualizarea societăţii, precum şi efectele nocive ale acestui fenomen asupra copiilor şi adolescenţilor, arătând că s-a trecut de la perioada în care fetele trebuiau să fie „frumoase şi finuţe“ la etapa în care fetele trebuie să fie „frumoase şi focoase“.

Profesorii şi psihologii intervievaţi de Bissonnette notează critic atacul care vine din zona marketingului şi a publicităţii, bombardând audienţele tinere cu imagini sexuale şi sexiste. Stereotipuri sexuale sunt promovate în spaţiul public, iar efectele acestora se resimt în rândul publicului tânăr. Cu cât fetele sunt expuse mai mult unor produse (obiecte vestimentare şi nu numai) sexualizate, cu atât creşte riscul ca acestea să sufere de depresie, stimă de sine scăzută şi chiar tulburări de alimentaţie. Documentarul încearcă să ofere o serie de soluţii la îndemâna părinţilor, a profesorilor şi a societăţii. Cea mai bună soluţie este ca fetele să fie educate să îşi dezvolte capacitatea analitică, astfel încât să poată să decodeze mediul în care trăiesc.

Footnotes
[1]„exualizare – actul de a conferi caracteristici sexuale unui anumit produs sau  comportament, caracteristici care nu  sunt intrinseci produsului sau comportamentului respectiv. ”.
[2]„„Îmbracă-te senzual: O analiză de conţinut a prezenţei caracteristicilor sexualizante la îmbrăcămintea pentru fete“ ”.

„exualizare – actul de a conferi caracteristici sexuale unui anumit produs sau  comportament, caracteristici care nu  sunt intrinseci produsului sau comportamentului respectiv. ”.
„„Îmbracă-te senzual: O analiză de conţinut a prezenţei caracteristicilor sexualizante la îmbrăcămintea pentru fete“ ”.