Copiii instituţionalizaţi de la naștere prezintă un risc crescut de retard

240

Un studiu efectuat de profesorii Nathan Fox (University of Maryland), Charles Nelson (Harvard University) și Charles Zeanah (Tulane University) pe copii abandonaţi din România arată că evitarea instituţionalizării înainte de vârsta de doi ani generează niveluri mai mari de activitate cerebrală și un scor al inteligenţei mai mare.

În studiul intitulat „Efectele instituţionalizării asupra dezvoltării copilului – observaţie, diagnostic, prevenire a consecinţelor de lungă durată", cei trei cercetători americani expun dovezi potrivit cărora riscul întârzierilor în dezvoltarea fizică și cognitivă, problemele de discernământ și controlul impulsurilor sunt frecvent observate la copii instituţionalizaţi înainte de vârsta de doi ani.

„Instituţionalizarea copiilor are un impact foarte mare asupra dezvoltării creierului, iar efectele nu sunt doar de durată, dar sunt și constante. Plasarea în cadrul unei familii îmbunătăţește funcţia și anatomia creierului, iar o îmbunătăţire foarte importantă s-a constatat la copiii care au fost plasaţi într-o familie la vârste fragede", a declarat profesorul Charles Nelson, unul dintre realizatorii studiului, pentru Agerpres.

Studiul a fost efectuat pe copii români abandonaţi de la naștere în instituţii. Aceștia au fost împărţiţi în două grupe: unii au continuat să locuiască în centre, iar alţii au fost plasaţi în familii.

Pe baza cercetării, cei trei profesori, au formulat un număr de recomandări pentru stat:   –   Să pună la punct intervenţii care să descurajeze abandonul;   –   Să oprească instituţionalizarea copiilor orfani sau abandonaţi;   –   Să dezvolte o reţea de asistenţă maternală bine monitorizată;   –   Să le ofere copiilor orfani și abandonaţi suport educaţional și psihologic, orice fel de intervenţie și terapie.

„Locul copiilor nu este în instituţii, este în familie, în locuri în care să li se poată acorda grija și afecţiunea de care au nevoie. Anul acesta, am făcut un nou pas, o nouă modificare, adaptare a legii cadru pentru protecţia copilului din 2004, continuăm pe aceeași linie și e un lucru foarte important că astăzi avem o nouă reliefare a realităţii care arată că locul copilului este alături de cei care îi pot oferi afecţiunea și grija de care are nevoie", a precizat ministrul Muncii, Codrin Scutaru, citat de Agerpres.