Cresc îngrijorările cu privire la timpul petrecut de copii în faţa ecranelor

72

Aproape doi din trei copii din Statele Unite petrec mai mult de două ore în faţa ecranelor mobile.

Acești copii au o performanţă mult mai scăzută la testele de memorie, la cele lingvistice și la testele de gândire, comparativ cu copiii care petrec mai puţin timp în faţa ecranelor. Acestea sunt rezultatele unui studiu amplu, unde cercetătorii au analizat date a peste 4.500 de copii, cu vârste între 8 și 11 ani.

Rezultatele, publicate pe 26 septembrie în jurnalul Lancet Child & Adolescent Health, arată îngrijorările experţilor cu privire la utilizarea în exces a telefoanelor inteligente, a tabletelor sau a altor device-uri care pot afecta abilitatea cognitivă a copilului.

În elaborarea studiului, oamenii de știinţă au folosit ca punct de referinţă setul de recomandări prezentat într-o lucrare din 2016, unde autorii nu recomandă mai mult de 2 ore pe zi în faţa device-urilor, plus o oră de exerciţii fizice pe zi și între 9 și 11 ore de somn pe timpul nopţii. Doar 5% dintre copiii participanţi la studiul din jurnalul Lancet îndeplineau toate cele trei recomandări. Un procent de 29% nu urmau niciuna dintre indicaţii. Oamenii de știinţă au concluzionat că media de timp petrecută de copii în faţa dispozitivelor electronice a fost de 3,6 ore pe zi, iar în urma testelor, copiii care au petrecut mai puţin de două ore în faţa ecranelor au înregistrat un scor cu 4% mai ridicat decât ceilalţi.

Totuși, întrucât în studiu este vizată doar o perioadă din viaţa și dezvoltarea copiilor, experţii nu au putut afirma cu certitudine dacă timpul în fata ecranelor a redus abilităţile cognitive a copiilor. Astfel, este posibil ca acei copii mai inteligenţi să fi petrecut și cel mai puţin timp în faţa device-urilor. Pentru concluzii mai elocvente, cercetătorii vor continua colectarea de date din familiile participante până în anul 2028. „Voi fi foarte încântat să văd cum se va desfășura această cercetare”, a declarat Eduardo Esteban Bustamante, kinesiolog la Universitatea din Illinois, Chicago.

Chiar și în condiţiile acestea, părerea experţilor este că acest „sindrom al ecranului electronic” (ESS) – expunerea copiilor la gadgeturi – contribuie la privarea de somn, duce la izolare socială, la deficit de atenţie, la apariţia problemelor de comportament și la un sistem nervos hiperstimulat. Unii medici au estimat că până la 80% dintre copiii care primesc tratament medicamentos pentru ADHD, anxietate, depresie și schimbări de dispoziţie nu suferă deloc de aceste tulburări și că există remedii mai simple care ar putea înlocui medicaţia, cum ar fi reducerea timpului alocat dispozitivelor mobile, exerciţiile fizice și schimbarea alimentaţiei.

Pentru dezvoltarea sănătoasă a copilului, Academia Americană de Pediatrie a emis un set de recomandări, în funcţie de vârstă. Celor mai mici de 18 luni li se recomandă evitarea expunerii la orice tip de media. Copiilor cu vârste între 18 și 24 de luni le sunt recomandate programe speciale care să fie urmărite împreună cu adulţii, pentru ca aceștia să le explice celor mici ceea ce văd. Durata nu trebuie să depășească 15 minute pe zi. Experţii recomandă micuţilor cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani ca maximum o oră pe zi să urmărească programe de calitate. Totuși, în cazul unui copil de 2 ani, o durată de 15-30 de minute este cea mai potrivită, în vreme ce, la 5 ani, copiii pot sta în faţa ecranelor cel mult 1 oră. Copiilor care au peste 6 ani li se recomandă un program echilibrat de vizionare stabilit împreună cu părinţii, care trebuie în același timp să se asigure că somnul, activitatea fizică şi alte comportamente esenţiale pentru sănătate nu sunt influenţate negativ.

Oamenii de știinţă recomandă de asemenea acordarea unui timp de calitate jocurilor afară, la aer curat, şi timp petrecut cu prietenii, în vederea păstrării unei ponderi bune între activităţile de joc din viaţa reală și cele din mediul virtual.