Cine este adevăratul Moş Nicolae

1026

Copii din numeroase culturi cu fond creştin sunt învăţaţi ca în această seară să îşi cureţe ghetele şi să se aştepte să primească până dimineaţă, daruri de la Moş Nicolae. O poveste care se repetă din generaţie în generaţie şi care este cel puţin la fel de cunoscută şi importantă, ca naşterea lui Iisus Christos, sărbătorită pe 24 decembrie, prin aşteptarea altui Moş, pe numele Crăciun.

Şi cine este până la urmă acest Moş Nicolae despre care află copiii de cum pot să meargă de-a buşilea după jucăriile din ghetuţe? Dacă despre Moş Crăciun toată lumea ştie că locuieşte la Polul Nord unde elfii fac jucării şi călătoreşte cu o sanie zburătoare trasă de reni, povestea lui Moş Nicolae este mult mai complicată. Pe cât de diferite sunt sursele, pe atât de diferite sunt şi poveştile.

Ceea ce se crede la modul general despre el este că seamănă cu Moş Crăciun, dar împarte cadouri mai mici şi ar trebui să aducă nuiele pentru copiii care au fost răi. Mai departe, povestea ia multe cărări.

O variantă este că Moş Nicoale este un personaj legendar, precum zeii din Olimp, o figură mitică care apare în toată Europa Centrală: Mikulás în Ungaria, Mikuláš în Republica Cehă și Slovacia și Mikołaj în Polonia.

Moş Nicolae sau Sfântul Nicolae?

O variantă mai aproape de istorie este că Moş Nicolae, ca şi Moş Crăciun de altfel, este o adaptare a Sfântului Nicolae. În concepţia creştin ortodoxă, Moş Nicolae „este o personificare la vârsta senectuţii, a timpului îmbătrânit" care a preluat din calendarul ortodox numele şi data de celebrare a Sfântului Nicolae (6 decembrie). Conform istoriei creştine acest Sfânt Nicolae a fost episcop de Myra în jurul anilor 300. Deşi este unul dintre cei mai importanţi sfinţi în bisericile greci şi latine, existenţa sa încă nu a fost atestată de vreun document istoric, conform ChristianityToday.

Există multe legende despre Nicolae, fiecare ilustrând altceva despre omul istoric. Se crede că după câteva miracole făcute ca şi copil (în total îi sunt atribuite 21 de miracole), Nicolae a fost ales de oamenii din Myra să fie episcopul lor. Dar nu a durat mult până când Diocleţian şi Maximian au început persecutarea creştinilor şi Nicolae a fost închis. El a fost eliberat când a venit la putere Constantin şi s-a întors la rolul său de episcop în Myra, unde a găsit o nou ameninţare: arianismul. Mai departe unii autori spun că datorită învăţăturilor lui, Myra a rămas neatinsă de erezie, alţii spun că a călătorit până la Consiliul de la Niceea, unde l-a lovit pe Arius cu palma peste faţă. Această istorisire ar trebui luată drept fantezie, deoarece au rămas destule însemnări bune de la Consiliu şi nu apare nicio menţiune a sa.

Legendele nu se opresc aici şi au devenit atât de populare încât în ţările germanice a devenit destul de greu de realizat unde începe legenda lui Nicolae şi unde se termină cea a lui Odin. Se presupune că undeva pe drum oamenii au început să dea aur şi cadouri în ziua sa de sărbătoare. Odată cu Reformaţiunea adoratorii său s-au dispersat în toate ţările protestante, mai puţin Olanda, unde legenda a continuat sub numele Sinterklass. Martin Luther a înlocuit legenda aceasta cu fiul lui Dumnezeu, în germană Christkindl. În timp pronunţia s-a schimbat până a ajuns Kriss Kringle, care în mod ironic, se consideră a fi numele lui Moş Crăciun.

Moş Nicolae din tradiţiile româneşti

Odată ajuns pe plai mioritic, Moş Nicolae a căpătat atribuţii foarte diferite de statutul său ierarhic. Conform tradiţiilor româneşti, el călătoreşte pe un cal alb, păzeşte Soarele care încearcă să se strecoare pe lângă el spre tărâmurile de miazănoapte pentru a lasă lumea fără lumină şi căldură, este iscoada lui Dumnezeu pe lângă Drac, ajută văduvele, orfanii şi fetele sărace la măritat, este stăpânul apelor şi salvează de la înec corăbierii, apără soldaţii pe timp de război.

Toate aceste elemente apar în legendele precreştine româneşti despre Sânnicoara şi Sântoader, şi sunt purtate în contemporan de blajinul Moş Nicolae.