Cum te influenţează faptul că te simţi observat

29

Atunci când o persoană este privită, comportamentul ei se poate schimba, la fel şi deciziile pe care le are de luat.

În general, oamenilor le place ca toţi cei din jurul lor să vadă şi să cunoască doar lucrurile bune şi frumoase despre ei. Aşa se face că în reţelele sociale, spre exemplu, toţi se străduiesc ca prin imaginile pe care le postează să arate cea mai bună „versiune" a lor. În ceea ce privește unele imagini, Jason G Goldman, om de ştiinţă de la Universitatea din California de Sud, a arătat că suntem influenţaţi în comportamentul şi deciziile noastre atunci când suntem priviţi, chiar dacă doar de nişte ochi dintr-o fotografie, notează BBC.

Un studiu, realizat pe un eşantion de 360 de copii (care nu ştiau că participă la acest experiment), a demonstrat acest lucru. În noaptea de Halloween, când copiii se mascau şi mergeau din casă în casă după dulciuri, o echipă de psihologi a fost plasată în diferite case. Aceştia le deschideau uşa, îi pofteau în casă şi le spuneau că poate lua fiecare câte o bomboană de pe masă. Apoi îi lăsau singuri cu bomboanele, dar jumătate din timp erau „observaţi" de o oglindă. Psihologii au constatat că atunci când copiii se vedeau în oglindă, erau mai puţin predispuşi să ia mai mult decât o bomboană, aşa cum li se spusese.

O altă grupă de cercetători de la Universitatea din Newcastle, Marea Britanie a abordat acest subiect din altă perspectivă. Aceştia au plasat în campusul universităţii, în locurile de unde se furau biciclete destul de des, un anunţ, cu doi ochi de bărbat care priveau ţinţă şi sub care scria: „Celor care fură biciclete: Ne uităm la tine! (Te observăm!)" şi logoul poliţiei. Anunţul a făcut să scadă rata furturilor cu 62% în fiecare din locurile unde fusese plasat. Prin urmare, oamenii de ştiinţă au concluzionat că simţământul unei persoane că este privită este un factor de reţinere.

După ceva timp, aceeaşi cercetători au făcut alt experiment în aceleaşi locuri. Au lăsat acolo anunţurile cu ochii care priveau, menite să-i descurajeze pe cei care furau, dar urmăreau de data aceasta felul în care influenţează aruncarea de  gunoi pe jos. Pe ghidonul bicicletelor au lipit câte un flyer, dându-le în felul acesta posibilitatea de a le arunca pe jos. Ei au dorit să observe dacă ochii care priveau ţintă, din anunţ, îi faceau pe studenţi să se reţină. Cercetătorii au aruncat câteva flyere într-o anumită zonă, pentru a-i face pe studenţi să arunce şi ei. Dar ochii din anunţ i-au influenţat mai mult decât gunoaiele care erau deja pe jos.

Concluziile cercetătorilor au fost că atunci când o persoană este observată îşi schimbă comportamentul sau deciziile pe care le are de luat, chiar şi fără să-şi dea seama (acest lucru este valabil chiar şi atunci când este privită de ochi dintr-o fotografie). Studiile au demonstrat că primul lucru la care se uită o persoană atunci când intră în contact cu o alta sunt ochii şi de aici reiese importanţa şi influenţa acestora.