De azi Google e noul Big Brother

70

De astăzi Google funcţionează conform noii politici de confidenţialitate a datelor, consolidând 60 de prevederi într-una singură, care să fie aplicată tuturor serviciilor, inclusiv pentru YouTube, Gmail şi Google+. Deşi Google susţine că astfel va putea să îmbunătăţească serviciile, prin rezultate mai relevante ale căutărilor pe Internet, măsura a stârnit multe controverse, iar mai multe autorităţi de reglemetare în domeniul protecţiei datelor din Europa vor lansa o investigaţie oficială.

Ce spune Google că face

Ce spune Google că face

Din punctul de vedere al Google aceste măsuri nu vin decât ca un răspuns la presiunile create de mai multe companii ca firma să îşi simplifice politicile de confidenţialitate a datelor, care erau în număr de 70 pentru toate produsele sale. Deşi unele produse încă au rămas cu politici separate, Google a compilat 60 dintre ele într-una singură care îi va da acces la toate datele confidenţiale prin intermediul tuturor serviciilor, chiar dacă utilizatorul nu foloseşte decât unul dintre ele.

Oficialii Google au insistat ca noua politică simplifică lucrurile, dar reprezentanţii diverselor categorii de utilizatori au protestat, mai ales din cauză că nu există posibilitatea de a o refuza. În cazul în care noua politică de confidenţialitate nu este acceptată, utilizatorul nu va mai putea folosi niciun serviciu Google.

Mai multi avocaţi din cadrul unei asociaţii naţionale de profil din Statele Unite au trimis o scrisoare directorului executiv al Google, Larry Page, prin intermediul căreia îţi exprimă îngrijorarea asupra faptului că politica unică de confidenţialitate Google invadează intimitatea utilizatorilor.

De asemenea, Comisia Naţională pentru Informatică şi Libertate (CNIL) din Franţa a anunţat că va lansa o investigaţie oficială, în numele sau împreună cu alte autorităţi europene de profil, referitoare la noua politică a Google în domeniul confidenţialităţii datelor personale ale utilizatorilor, potrivit Reuters.

„CNIL şi autorităţile europene în domeniul protecţiei datelor sunt profund îngrijorate în legătură cu centralizarea datelor din toate serviciile şi au îndoieli serioase referitoare la legalitatea şi corectitudinea unor astfel de procesări şi respectarea reglementărilor europene în domeniu", se arată în scrisoarea adresată Google.

Google însă insistă că schimbările sunt făcute pentru ca utilizatorii să se bucure de o „experienţă simplă şi frumoasă" care îţi va personaliza căutările în funcţie de interesele tale, sau îţi va spune dacă întârzi la o întâlnire în funcţie de locaţia în care te afli, datele din Calendar şi situaţia din trafic.

Ce face Google de fapt

Mulţi dintre cei care utilizează zilnic vreo aplicaţie Google, fie ea motorul de căutare sau poate Gmail nu au avut curiozitatea să citească noua politică de confidenţialitate a companiei, mai ales că nu se face nicio precizare cu privire la asta când intri în aplicaţie. Pentru utilizator aparent nimic nu s-a schimbat.

Ca şi până acum Google colectează informaţii în două moduri: informaţiile pe care utilizatorul le furnizează la crearea unui cont Google ( nume, adresă de mail, număr de telefon sau carte de credit) şi informaţiile pe care Google le obţine prin utilizarea serviciilor de către utilizatori:

1. Informaţii despre dispozitiv, precum modelul de hardware, versiunea sistemului de operare, sau informaţii despre reţeaua mobilă, inclusiv numărul de telefon.

2. Informaţii de jurnal, precum interogările de căutare, cookie-uri care pot identifica în mod unic browserul sau contul Google, adresa IP, informaţii înregistrate în jurnalele de telefonie, cum ar fi numărul de telefon, numărul apelantului, numerele de redirecţionare, ora şi data apelurilor, durata acestora, informaţiile de direcţionare a mesajelor SMS şi tipurile de apeluri.

3. Colectarea şi prelucrarea informaţiilor despre locaţia reală, prin semnalele GPS trimise de un dispozitiv mobil, sau prin datele colectate de senzorii telefonului care, de exemplu, pot furniza informaţii despre punctele de acces Wi-Fi şi turnurile de telefonie mobilă din apropiere.

Politica descrisă mai sus nu diferă aproape cu nimic de cea de dinainte, modificată ultima dată pe 20 octombrie 2011. Ceea ce diferă este faptul că de acum înainte Google va putea să pună împreună datele confidenţiale din toate serviciile sale putând să creeze profiluri cât mai aproape de realitatea utilizatorilor săi. „La un nivel fundamental, politica pare a invada intimitatea consumatorului prin dispunerea datelor confidenţiale în mod automat în toate serviciile şi produsele Google", au scris avocaţii americani în scrisoarea trimisă la Google.

Miza este una mai degrabă financiară. Deşi oficialii companiei asigură că datele personale ale utilizatorilor nu vor fi vândute unei terţe părţi, ei spun şi că în urma actualizări „putem să vă trimitem mesaje publicitare mai pertinente. De pildă, dacă nu sunteţi un mare adept al sportului, mesajele publicitare despre cursuri de fitness nu vă vor fi foarte utile", declara în ianuarie Alma Whitten, responsabil Google pentru chestiuni de confidenţialitate.

„Schimbările politicii de confidenţialitate vin în mijlocul unui război a datelor între Facebook, Google şi alte companii din spaţiul virtual", a declarat pentru Huffington Post Alan Simpson, vice preşedinte al Common Sense Media, un grup care militează pentru securitate pe internet. „Toţi lucrează ca să strângă cât mai multe date şi informaţii personale pe care să le folosească pentru a dezvolta o piaţă publicitară mai bună", a mai adăugat el.

Cum poţi să te protejezi de noile politici de confidenţialitate

„Oamenii iau decizii importante unii despre alţii pe baza informaţiilor găsite online înainte de a se întâlni în viaţa reală. Aceste decizii, adeseori importante, se răsfrâng asupra carierei, legăturilor amoroase sau demnitaţii unui om", spune Michael Fertik, CEO şi fondator al ReputationDefender, companie americană specializată în verificarea datele ce pot fi găsite online despre fiecare.

Iată ce recomandări face el pentru protecţia online a datelor personale:

1. Blocaţi cookie-urile din browserul web

Atunci când navighezi pe net, site-urile pe care le vizitezi colectează sute de informaţii. Acestea sunt apoi combinate pentru a deveni o parte a „profilului digital" al vizitatorului, profil care poate fi vândut fără consimţământul său companiilor de pe tot globul.

2. Nu vă puneţi data de naştere completă pe reţelele sociale

Puneţi doar ziua şi luna, fără anul naşterii. Hoţii de identitate folosesc datele de naştere ca piatră de temelie a afacerii lor.

3. Alegeţi-vă nume de utilizator şi parole diferite pentru site-uri diferite

Dacă ai acelaşi nume de utilizator pe mai multe site-uri, întreaga ta viaţă personală, profesională şi cea de cumpărător online poate fi trasată şi recreată din câţiva algoritmi simpli

4. Controlaţi câte date personale aveţi online

Există multe site-uri pe web unde datele voastre personale sunt stocate, copiate, agregate şi revândute. Renunţaţi la cât de multe site-uri de acest fel puteţi.

5. Mare atenţie la serviciile de geolocaţie

Smartphone-urile, aplicaţiile şi serviciile web marchează în mod frecvent poziţia noastră în timp. Încă nu se cunosc toate implicaţiile acestor servicii asupra intimităţii, aşa că închideţi imediat funcţia de pe telefon.

6. Maximizaţi nivelul de siguranţă al datelor din reţelele sociale

Setările de siguranţă devin din ce în ce mai greu de reglat. Preluaţi frâiele. Pentru Facebook, încercaţi la www.privacydefender.net un serviciu gratuit care rezolvă setările de confidenţialitate în două clickuri.

7. Închideţi conturile vechi

Dacă nu mai folosiţi Netlog, Twitter, Hi5, Facebook, Friendster sau MySpace, închideţi-vă conturile. Asta o să reducă cantitatea de informaţii personale vechi , reducând riscul ca profilul digital personal să fie construit şi exploatat.