Experţi în bioetică: nou-născuţii nu sunt persoane, pot fi uciși

1215

Un român de la Oxford face valuri în presa internaţională. De data aceasta nu este vorba de o realizare profesională lăudabilă, ci de un veritabil scandal. Prestigiosul Jurnal de Etică Medicală, al cărui redactor-șef este românul Julian Săvulescu, a publicat un articol în care se argumentează că uciderea nou-născuţilor este legitimă și ar trebui judecată în termenii avortului.

Un român de la Oxford face valuri în presa internaţională. De data aceasta nu este vorba de o realizare profesională lăudabilă, ci de un veritabil scandal. Prestigiosul Jurnal de Etică Medicală, al cărui redactor-șef este românul Julian Săvulescu, a publicat un articol în care se argumentează că uciderea nou-născuţilor este legitimă și ar trebui judecată în termenii avortului.

Părinţii ar trebui să aibă voie să își ucidă copiii nou-născuţi, fiindcă aceștia sunt „irelevanţi din punct de vedere moral”, prin urmare întreruperea vieţii lor nu este cu nimic diferită de un avort, susţin autorii articolului publicat de Jurnalul de Etică Medicală. Nou-născuţii nu sunt „persoane adevărate” și nu au un „drept moral de a trăi”. De aceea, spun cercetătorii, părinţii care descoperă, de exemplu, că bebelușul lor suferă de un handicap major, pot decide să încheie viaţa copilului.

Săvulescu, profesor în la Centrul Uehiro Oxford pentru Etică Aplicată, a declarat că, de la publicarea articolului, autorii lui au primit numeroase ameninţări cu moartea, numindu-i pe cei care au comentat violent cu privire la studiu „fanatici care se împotrivesc valorilor societăţii liberale.”

Articolul intitulat „Avortul post-natal: De ce ar trebui păstrat în viaţă bebelușul?” a fost scris de doi foști asociaţi ai profesorului Săvulescu: Alberto Giubilini și Francesca Minerva. Materialul cu pricina susţine că „statutul moral al unui nou-născut este echivalent celui de fetus, în sensul că ambilor le lipsesc caracteristicile care ar justifica atribuirea dreptului la viaţă pe care îl atribuim unui individ.” Potrivit celor doi autori, nou-născuţii nu sunt „persoane adevărate”, ci „persoane potenţiale”. Ei au explicat că „’persoană’ înseamnă un individ capabil să atribuie propriei sale existenţe o valoare, ceea ce ar face ca privarea de existenţă să reprezinte o pierdere pentru el.”

Autorii continuă spunând că „nu este posibil să afectezi un nou-născut dacă îl împiedici să își dezvolte potenţialitatea și să devină o persoană într-un sens relevant din punct de vedere moral”. Cei doi concluzionează că „ceea ce numim ‘avort post-natal’ (uciderea unui nou-născut) ar trebui să fie permisă în toate cazurile în care și avortul este permis, inclusiv în situaţiile în care nou-născutul nu are un handicap.”

Giubilini și Minerva argumentează și în favoarea permisiunii ca părinţii să își ucidă copiii dacă descoperă abia după naștere că pruncul are un handicap. „Doar 64% dintre cazurile de sindrom Down” din Europa sunt diagnosticate cu ajutorul testelor prenatale, spun cei doi. În prezent, după nașterea unui astfel de copil, „părinţii nu au de ales, ci trebuie să păstreze copilul. Însă a crește un astfel de copil poate fi o povară insuportabilă pentru familie, și pentru societate ca întreg, atunci când statul furnizează mijloace economice pentru îngrijirea lor.”

Atât Giubilini cât și Minerva l-au cunoscut pe profesorul Săvulescu prin intermediul universităţii Oxford. Minerva a lucrat ca cercetător asociat la Centrul Uehiro Oxford pentru Etică Aplicată, iar Giubilini a susţinut o prezentare în favoarea eutanasiei, în cadrul Oxford Martin School (condusă de Săvulescu).

Întrebat cu privire la motivele pentru care a aprobat publicarea acestui material, Săvulescu a răspuns că „scopul Jurnalului de Etică Medicală nu este acela de a prezenta Adevărul sau de a promova vreo perspectivă morală. Scopul este să prezinte argumente bine gândite, bazate pe premise larg acceptate.”

Într-un interviu acordat Daily Telegraph, Săvulescu a numit „această ‘dezbatere'” drept „etică a vrăjitoarelor”, adică, a explicat el, „un grup de oameni știe exact cine este vrăjitoarea și caută să o ardă. Este una dintre cele mai periculoase tendinţe pe care le are umanitatea. Conduce la linșare și genocid. În loc să dorească să argumenteze și să antreneze la discuţie, (acești oameni, n.r.) au un permanent imbold de a pune lucrurile sub tăcere și, la extrem, de a ucide, conform certitudinilor lor morale. Asta nu e societatea în care ar trebui să trăim.”

Profesorul a declarat că ar publica și un articol care ar argumenta că, dacă nu există nicio diferenţă morală între un avort și a ucide nou-născui, atunci avortul ar trebui să fie și el ilegal.

În replică, dr Trevor Stammers, director de etică medicală la St Mary’s University College a întrebat „ce s-ar întâmpla dacă o mamă și-ar sufoca pruncul cu o păturică și ar zice că nu contează, poate să facă altul?”. Ar fi aceasta o societate în care să dorim să trăim?

„Ceea ce acești tineri colegi spun acum este ceea ce ar putea fi numit sfârșitul unui drum pe care specialiștii în etică din SUA și Australia au încercat să îl străbată, și cu siguranţă argumentele nu sunt noi.”

Referindu-se strict la termenul „avort post-natal”, Stammers l-a clasificat drept „manipulare verbală, nicidecum filosofie. Poate eu prefer, prin urmare, să numesc avortul ‘infanticid pre-natal'”.

Alte voci critice nu au fost le fel de politicoase. Părintele ortodox Gregory, semnează un editorial pe Koinonia, în care reclamă „cât de prosti suntem cu toţii, și cât de norocoși că redactorii și-au luat timp să ne indice neajunsurile nostre morale.”

„Alegerea personală a eclipsat sacralitatea, sau alteritatea vieţii în sine,” opinează și Lordul Alton, co-președinte în cadrul All Party Parliamentary Pro-Life Group, din Marea Britanie. „Este profund deranjant, cu adevărat șocant, să vedem modul în care formatorii de opinie din lumea medicală s-au descotorosit de ţelul tradiţional al vindecătorului, de a ridica stindardul sfinţeniei vieţii, pentru această apărare sărăcăcioasă și inumană a distrugerii copiilor,” conchide Alton, într-un material publicat pe cathnews.com.