De ce să îţi porneşti propria afacere?

970

Criza economică, sau dorinţa de independenţă financiară îi îndreaptă pe tot mai mulţi să ia în considerare demararea unei afaceri personale. La nivel european, românii par să fie primii care văd în antreprenoriat o șansă de a reuși în viaţă.

Doar în Bucureşti, mai mult de 60% dintre tineri îşi doresc să înceapă un astfel de plan pe cont propriu, arată un studiu realizat de Academia de Studii Economice, finanţat din fonduri europene, informează Business 24. Ei susţin, însă, că, pentru a iniţia o afacere, sunt necesare resurse financiare proprii, mulţi dintre tinerii respectivi fiind sceptici cu privire la creditele bancare sau la posibilitatea apelării la fonduri europene.

Un alt studiu realizat de compania de cercetare Gfk pentru compania Amway arată că trei din 10 români consideră că îşi vor deschide propriul business, iar 79% din tinerii sub 30 de ani din România sunt receptivi la o astfel de posibilitate, notează Revista Biz. Acest lucru ne clasează pe primul loc în Europa în ceea ce priveşte deschiderea către antreprenoriat.

Câteva motive pentru care să îţi întemeiezi un business

În primul rând, eşti propriul şef. Îţi este cunoscută, probabil, expresia cu o putere mare, vine şi o responsabilitate mai mare, dar în acelaşi timp, vine şi mai multă libertate, arată StartUps. Planul pe care l-ai gândit, mai bun sau mai rău, va fi întocmai aplicat aşa cum l-ai conceput tu sau alături de partenerii tăi de afaceri. Sigur, uneori alegerile pe care le faci se vor dovedi greșite, însă ele vor fi în același timp și lecţii preţioase.

Apoi, ai putea realiza profit din domeniul tău de interes. Tu alegi zona în care afacerea ta va acţiona, aşa că poţi să cercetezi piaţa şi să găseşti acea idee care se află la mare căutare şi care, de asemenea, se pliază pe ceea ce îţi doreşti să faci.

Poţi să lucrezi unde vrei. Şi când vrei. Nu mai trebuie să fi stresat de faptul că trebuie să te trezeşti de dimineaţă pentru a ajunge la birou. Poţi lucra de acasă, dintr-o cafenea sau chiar de pe malul mării, dacă acolo îţi vin mai uşor ideile. Poţi lucra în timpul zilei, seara sau chiar noaptea, în funcţie de nevoile tale. Îţi va fi mult mai la îndemână, astfel, să iei parte la toate evenimentele importante la care vrei să participi şi să petreci timp alături de familie şi prieteni. Atenţie, însă, avertizează The Small Business, un astfel de program te poate face să cazi în capcana amânatului sarcinilor, de exemplu. Pentru a te putea ţine de ritmul impus este nevoie de o doză mare de autodisciplină.

De asemenea, o astfel de abordare te lasă să îţi stabileşti singur valorile şi cultura organizaţionale, astfel încât să creezi un mediu plăcut de lucru, fapt care este extrem de benefic şi de agreabil.

La ce probleme ar trebui să te aştepţi?

Motivele pentru care ai putea să începi o afacere nu se opresc aici. Ele ţin de totalitatea nevoilor tale personale şi profesionale. Cu toate acestea, cu siguranţă te-ai gândit că a pune pe picioare o afacere nu e un lucru uşor, iar pe parcurs te vei confrunta cu diverse situaţii problematice.

În România, câteva probleme specifice le dau de furcă antreprenorilor. Maria Grapini, preşedintele grupului Pasmatex, consideră că nesiguranţa mediului de afaceri este cea mai mare dificultate în startul unei afaceri, notează Business 24. Următoarele ameninţări sunt reprezentate de criza consumului, criza lichidităţilor şi finanţarea.

Impozitarea excesivă şi evaziunea fiscală sunt probleme pe care Sorin Minea, acţionar al companiei Angst şi preşedintele patronatului Romalimenta, consideră că sunt cele mai importante piedici în mediul de afaceri, arată aceeaşi sursă. Acestora Minea le adaugă și lipsa dialogului între stat şi mediul de afaceri, ca situaţie problematică.

Întregul proces de cercetare a pieţei pentru a găsi o zonă productivă pentru un start, demersul legal de înfiinţate a companiei, dar şi construirea unui plan de afaceri pentru întemeierea firmei se pot constitui în obstacole.

Ei au reuşit!

Poveștile de succes, în ciuda obstacolelor cuprind deseori multă dăruire, perseverenţă, talent și muncă. Surprinzător însă, vârsta nu se află pe această listă.

Proiectul Million Dollar HomePage a fost pus la cale de un tânăr de doar 21 de ani, pe numele său Alex Tew, iar ideea de bază era crearea unei pagini cu 1.000.000 de pixeli, fiecare dintre aceștia fiind disponibil pentru cumpărare în scopuri publicitare la preţul de un dolar, arată Geek.

De asemenea, alţi doi tineri, Paul Graves şi Brandon Koechlin au pus la cale prima reţea matrimonială pentru cei care sunt infectaţi cu virusul HIV: Positive Dating, arată Gradpreneur. Vânzările anuale ale site-ului se ridicau la suma de 110.000 de dolari.

La doar 14 ani, Fraser Doherty şi-a construit imperiul în bucătăria părinţilor săi din Scoţia, notează Oddee. Secretul afacerii stă în reţeta bunicii sale pentru gem. SuperJam, căci aşa se intitulează afacerea sa, vinde 500.000 de borcane cu gem anual, concentrând aproximativ 10% din intreaga piaţă de gem din Marea Britanie, arată aceeaşi sursă.

Obstacolele nu ar trebui așadar să fie finale. Chiar şi unele dintre cele mai de succes afaceri actuale au avut un început care, în momentul iniţial, nu părea promiţător. Cu toate acestea, ele au ajuns businessuri de milioane. Quora notează câteva exemple precum Facebook, Dropbox, Amazon, Virgin Atlantic sau Google ca fiind afaceri despre care mai nimeni nu credea că vor avea succes, până nu s-a găsit cineva care să pună aceste idei în practică.