Decăderea de la fiinţe umane la obiecte sexuale

2505

De la reviste și reclame până la jocuri video sau filme, întreaga complexitate a omului este distorsionată și redusă la o simplă „colecţie" de părţi ale corpului care transmit sexualitate. În urma acestui proces, denumit și obiectivare sexuală, fiinţa umană devine doar un obiect „ce deservește plăcerii sexuale a altei persoane", observă dr. Caroline Heldman, într-o conferinţă TEDxYouth, San Diego.

Pentru a explica acest concept de „obiectivare sexuală”, dr. Heldman, care este profesor de politică, a divizat noţiunea în două părţi: subiectul (cel care acţionează) și obiectul (asupra căruia se acţionează). În urma studierii fenomenului, experta a observat faptul că obiectul ajunge, cel mai adesea, să fie reprezentat de femeie, în timp ce subiectul este bărbatul.

„Bărbaţilor li se vinde în mod constat ideea potrivit căreia ei sunt subiecţii sexuali, ei se află la cârmă; îi face să se simtă puternici faptul că văd pretutindeni imagini cu femei transformate în obiecte.” În același timp, femeilor li se spune că „valoarea lor derivă din acest lucru, iar astfel pot deveni obiectele sexuale ideale”.

Creierul nostru este de vină?

Felul în care creierul percepe diferit bărbatul și femeia contribuie, de asemenea, la alterarea imaginii reprezentantelor sexului feminin. Experţii de la Universitatea Nebraska-Lincoln au observat că, indiferent de sexul individului, creierul său va avea tendinţa de a observa bărbatul ca un întreg, iar femeia ca pe o „colecţie de părţi”, scrie Daily Mail.

 „Nu împărţim oamenii în bucăţi decât atunci când e vorba de femei, lucru care este cu adevărat izbitor. Femeile au fost percepute la fel cum sunt privite obiectele”, a declarat coordonatoarea studiului, prof. asistent de psihologie Sarah Gervais. În cazul bărbaţilor, tendinţa lor de a privi astfel femeile ar putea fi rezultatul interesului lor de a-și găsi o potenţială parteneră. De asemenea, femeile percep reprezentantele sexului feminin în același mod precum bărbaţii, din cauza tendinţei lor de a se compara, explică prof. Gervais.

Sau mass-media?

„O mare responsabilitate a avut-o și media, care promovează femeia ca un obiect sexual”, este de părere psihologul Aurora Liiceanu, citează Antena 3. Concluzia expertei este cât se poate de adevărată, dacă judecăm după tendinţa de hipersexualizare a imaginii femeii din perioada recentă. Cercetătorii de la Universitatea din Buffalo au analizat acest fenomen și au ajuns la concluzia că femeile sunt portretizate într-un mod sexual mult mai pronunţat, în raport cu bărbaţii.

Ei au analizat timp de peste 40 de ani imaginile apărute în revista Rolling Stones, o publicaţie care tratează în special domeniul muzical, fără a exclude însă și subiecte legate de film, de evenimente sau de politică. Rezultatele au arătat că, de exemplu, „în anul 2000, imaginile hipersexualizate cu femei erau de 10 ori mai numeroase decât cele cu bărbaţi”, susţine coautoarea studiului, dr. Erin Hatton. Pe de altă parte, în aceiași perioadă, imaginile nonsexuale care înfăţișau bărbaţi erau mult mai multe, faţă de cele care portretizau femeile în același fel (de 11 ori mai multe), adaugă experta.

„Ce putem concluziona este că mijloacele de comunicare populare, precum Rolling Stones, nu înfăţișează femeile ca actriţe și cântăreţe sexy; acestea reprezintă femeile cântăreţe și actriţe ca fiind pregătite și disponibile pentru sex. Acest lucru este problematic, pentru că indică o îngustare decisivă a reprezentării femeii în media”, susţine experta. Așa cum punctează experţii, problema nu derivă din faptul că femeile sunt portretizate ca fiind atrăgătoare din punct de vedere sexual, cât din tranformarea lor în „obiecte pasive pentru plăcerea sexuală a altcuiva”.

Bărbaţii – ocoliţi de eticheta de „obiect sexual”?

Nu, potrivit unui articol publicat de Universitatea Monash. „Corpul bărbaţilor este folosit pentru a vinde orice, de la lenjerie intimă la parfumuri și chiar vodkă”, este doar unul dintre exemplele obiectivării sexuale a reprezentanţilor sexului mascului, oferit de autor. Însă modul în care femeile transformă bărbaţii în obiecte este diferit de felul în care bărbaţii fac același lucru cu imaginea femeii. Ele iau în calcul și alte aspecte, precum „personalitatea lor, nu numai aspectul fizic al acestora”.

Scriitorul Jill Neimark este de părere că „în calitate de obiect sexual, o sursă de plăcere vizuală pură, bărbaţii sunt din ce în ce mai mult priviţi la fel cum au fost văzute întotdeauna femeile, scrie acesta într-un articol pentru Psychology Today.

De asemenea, tendinţa tot mai pronunţată de transformare a bărbaţilor în obiecte sexuale a fost observată și de dr. Shawn Meghan Burn, profesor de psihologie de la Universitatea Politehnică de Stat din California. „În timp ce devin mai puţin dependente economic de bărbaţi, femeile heterosexuale ar putea transforma bărbaţii din „obiecte ale succesului” în „obiecte sexuale”, încurajate fiind de actualele tendinţe mass-media”, scrie experta într-un articol pentru Psychology Today.

Câteva consecinţe ale transformării oamenilor în obiecte

Prof. Heldman sublinia mai multe efecte pe care le produce această tendinţă de a transforma fiinţele umane în obiecte sexuale. Printre acestea se numără depresia, apariţia unor tulburări alimentare, disfuncţii sexuale, diminuarea stimei de sine, rușinarea de imaginea propriului corp sau creșterea competitivităţii între femei.

Experţii de la Universitatea Buffalo subliniau câteva consecinţe de ordin social importante, ce derivă din acest fenomen. „Portretele sexualizate ale femeilor au contribuit la legitimizarea sau exacerbarea violeţei împotriva femeilor și fetelor, precum și hărţuirea sexuală și apariţia atitudinilor antifemei printre bărbaţi și băieţi”, precizează Hatton. De asemenea, fenomenul poate scădea satisfacţia vieţii sexuale atât în rândul femeilor, cât și al bărbaţilor.