Copiii cu dizabilităţi, sabotaţi de educaţia românească

209

Exemplul lui Mihai Mocean, elevul de 21 de ani, născut cu sindromul Down, care a reuşit să ia BAC-ul cu nota 7, în ciuda retardului mental mediu spre sever, a deschis un subiect delicat: educaţia disponibilă pentru elevii cu dizabilităţi din România.

Din cauza situaţiei sale speciale, Mihai nu a beneficiat încă de la bun început de egalitate de şanse comparativ cu ceilalţi elevi, atât pe parcursul anilor de studiu, dar şi în privinţa examenului de BAC. Mihai a fost refuzat în repetate rânduri de grădiniţele şi şcolile din Cluj, mutat la 3 licee diferite, până ce Liceul Teologic Adventist Maranatha i-a oferit un loc.

Din nefericire, povestea lui nu este o excepţie. O cercetare realizată de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD), relevă că 74,2% dintre părinţii copiilor cu dizabilităţi care au fost chestionaţi consideră că accesul copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă nu este asigurat, în sensul în care aceştia nu sunt primiţi în unităţile de învăţământ.

În plus, 78,7% afirmă că programa de educaţie nu este adecvată nevoilor copiilor cu dizabilităţi, iar 66,5% spun că nu au beneficiat şi nu auzit de existenţa cadrului didactic de sprijin sau a cadrului didactic itinerant.

În acest context, relevă cercetarea, 75,6% declară „categoric" că nu sunt mulţumiţi de calitatea sistemului de educaţie oferit copiilor cu dizabilităţi.

Pentru aceşti copii, reuşita în viaţă nu e dată de numărul de gadgeturi pe care le au, ci de acceptarea de către ceilalţi. Antidotul piedicilor puse de sistem este refuzul acestor copii de a rămâne sclavii unor defecţiuni genetice sau fizice.

Mihai Mocean a luptat în primul rând cu sine, s-a autoeducat, a crezut în propriile forţe şi în capacitatea lui de învăţare, contrar gurilor rele şi a pronosticurilor sumbre ale societăţii în care trăim. Colegii săi spun că Mihai s-a pregătit serios şi a învăţat, uneori depunând eforturi titanice.

„Nu a fost greu, că am învăţat. Au venit toţi copiii şi m-au felicitat. Istoria a fost cea mai grea materie pentru mine. Ce mi-a plăcut cel mai mult a fost geografia. Acum este vacanţă, vreau să călătoresc", spune fericit Mihai.

Conform datelor statistice furnizate de către Direcţia Protecţia Persoanelor cu Handicap, la 31 martie 2012, numărul persoanelor cu dizabilităţi din România era de 687.596, dintre care 60.353 (8,8%) copii. În cazul copiilor cu dizabilităţi, 49,6% (aproape 30.000 de copii) dintre aceştia au o dizabilitate gravă (de gradul I).

La nivel European, există 65 de milioane de persoane cu dizabilităţi, adică aproximativ 10% din populaţia UE. Numărul echivalează cu populaţia însumată a Belgiei, a Greciei, a Republicii Cehe, a Ungariei şi a Olandei.