Copiii din umbra lumii digitale

930

Cu doar 20 de ani în urmă, copiii obișnuiau să îşi petreacă aproape tot timpul afară creându-și propria lor formă de joc fără echipamente costisitoare sau supravegherea părinţilor. Astăzi, lumea lor simplă şi apropiată de natură pare că a fost înlocuită de un adevărat „univers al divertismentului digital”.

Astfel prezintă membrii Asociaţiei de Profesori şi Lectori situaţia actuală, aducând în atenţie, într-un studiu publicat de The Guardian, faptul că „elevii sunt tot mai pricepuţi să folosească ecranul tactil, dar se pare că şi-au pierdut abilitatea de a construi utilizând doar propria lor imaginaţie”.

Miliardarul Larry Ellison, cofondator Oracle, şi-a exprimat şi el îngrijorarea în legătură cu efectele tehnologiei asupra noilor generaţii declarând că este „tot mai des şocat să observe copii ale căror vieţi au fost distruse de către mediul online.”

El a argumentat că părinţii găsesc astăzi o cale mai uşoară de comunicare cu cei apropiaţi cu ajutorul tehnologiei, în timp ce jonglează între muncă, viaţa familială şi socială. Astfel, copiii primesc tablete sau telefoane ca „înlocuitor pentru un timp de calitate cu apropiaţii, iar aceste obiceiuri, îi pot afecta pe termen lung (…) Cu toate acestea”, spune Larry Ellison, „marcate fiind de industria divertismentului care a evoluat într-un ritm uimitor de alert, multe familii nu au avut încă timp să observe schimbările.”

Mediul digital

Care este, însă, impactul tehnologiei pentru o persoană în dezvoltare? În primul rând, în timp ce copiii îşi dedică timpul jocului cu dispozitivele portabile, ei îşi limitează nevoia de a fi creativi. Modul lor de a percepe realitatea, aparatul lor motor, dar şi abilitaţile lor de empatizare par să se deterioreze din cauza naturii sedentare şi haotice a tehnologiei. De aceea, adresându-se Asociaţiei de profesori si lectori din Marea Britanie, Colin Kinney, un reprezentant din Irlanda de Nord a avertizat că „tehnologia în exces distruge concentrarea şi poate să determine probleme de comportament precum iritabilitate, antisociabilitate sau lipsa controlului.” Impulsivitatea creşte şi ea invers proporţional cu viteza gândirii.

În plus, având în vedere că mulţi dintre studenţi ajung în clasă obosiţi după o serie de nopţi albe folosind calculatorul, atenţia lor se micşorează, afectându-le direct rezultatele. Membrii Asociaţiei au anunţat şi că, obişnuiţi să primească ajutor imediat din mediul online, mulţi dintre aceştia nu au putut să treacă o parte din examenele tradiţionale cu stilou şi pix.

Alte consecinţe imediate ale tehnologiei în exces prezentate în cadrul întâlnirii profesorilor şi lectorilor englezi includ:

  • Dezvoltare fizică restrictivă: o mare parte dintre instrumentele digitale se folosesc de un spaţiu redus care poate cauza o întârziere sau stopare a creşterii sănătoase a copilului
  • Obezitate: considerată deja drept epidemie în unele ţări, obezitatea are o incidenţa cu 30% mai mare în cazul dependenţilor
  • Tulburări de comportament: suprasolicitarea cortexului a fost observată ca factor care poate cauza rate mai ridicate ale depresiei, anxietăţii, autismului, sindromoului bipolar sau psihozei pentru utilizatorii de tehnologie în exces
  • Adicţii: în absenţa unui ataşament sănătos pentru o persoană, copiii se pot ataşa de diferite dispozitive, fapt ce duce în final la dependenţă
  • Emisii de radiaţii: în mai 2011, Organizaţia Internaţională a Sănătăţii a clasificat telefoanele şi instrumentele wireless cu un risc 2B pentru cancer (posibil)

În cele din urmă, cele mai recente data preluate din grădiniţele engleze demonstrează că mulţi copii cu vârste între trei şi patru ani pot folosi ecranele touchscreen, dar le lipseşte dexteritatea în alte activităţi. Colin Kinney îşi încheia discursul spunând că „Suntem îngrijoraţi în legătură cu tinerii elevi care pot să utilizeze telefoane sau tablete, dar nu pot folosi cuburile de construit. (…) Sunt elevi care nu pot să socializeze cu noii colegi, dar ai căror părinţi vorbesc cu mândrie despre talentul lor de a folosi un smartphone”.

Educaţie tehnologică

Comform datelor fundaţiei Kaiser, cei patru factori esenţiali pentru o dezvoltarea sănătoasă a unui copil sunt: mişcarea, atingerea, legăturile interumane şi timpul petrecut în natură.

Ca răspuns la elementele negative ale mediului digital folosit in exces, se recomandă ca sugarii între 0 şi 2 ani să nu fie deloc expuşi tehnologiei, cei de 3-5 ani să fie restrictionati la doar o oră pe zi, iar elevilor între 6 şi 18 ani să le fie permise doar 2 ore pe zi. Astfel, de la apropierea umană care activează sistemul parasimpatic şi scade anxietatea, până la timpul petrecut în natură care liniștește mintea şi promovează învăţarea, toate acestea vor putea asigura un fundament pentru copil, înainte ca acesta să ajungă la şcoală.

În urma unui studiu publicat în 2010 de aceeași fundaţie, s-a putut constata că nu mai puţin de 75% dintre copiii de școală primară au un televizor în camera lor (50% îl ţin deschis de-a lungul întregii zile) şi cei mai mulţi petrec în medie 7,5 ore pe zi conectaţi la un calculator.

De aceea, tot în căutarea unei soluţii, Mark Montgomery, un alt profesor din Irlanda de Nord a invitat părinţii să închidă wifi-ul pe timpul nopţii şi să limiteze timpul online spunând că „este datoria noastră, ca mentori spirituali pentru copiii noştri, să folosim în mod inteligent şi productiv tehnologia şi să avem grijă ca aceştia să nu devină dependenţi şi să prezinte comportamente agresive sau antisociale în viitor.”