O soluţie atipică pentru stimularea creativităţii

108

Câţi dintre oameni sunt capabili să vadă dincolo de obişnuit şi să indice, spre exemplu, o întrebuinţare mai puţin convenţională a unui anumit obiect uzual? Creativitatea personală este cea care ne influenţează capacitatea de a întrezări nuanţele inedite ale lucrurilor obişnuite de care suntem înconjuraţi, susţin experţii din domeniu.

Atunci când ne aflăm în mijlocul unei activităţi şi accesăm gânduri, percepţii sau amintiri care ne-ar putea fi de folos în ceea ce facem, intervine cortexul prefrontal al creierului, care, prin controlul cognitiv exercitat, filtrează informaţiile noastre şi păstrează doar ceea ce este relevant pentru obiectivul propus.

Pornind de la premisa că acest control cognitiv diminuează creativitatea şi ne privează de formarea unei viziuni inovatoare asupra mediului în care trăim, cercetătorii de la Universitatea Pennylvania au derulat un experiment care să analizeze efectele inhibării cortexului prefrontal asupra spiritului creativ.

În timp ce le erau trimise către creier semnale electrice slabe, menite să le inhibe activitatea părţii drepte şi a celei stângi a cortexului prefrontal, subiecţilor (împărţiţi în 2 grupuri) li s-a cerut să vizualizeze 60 de obiecte, fiecare timp de 9 secunde. Sarcina lor era ca, în acest interval, să enumere cât mai multe întrebuinţări atipice ale obiectelor văzute. În paralel a fost folosit un grup de control care nu a fost supus acestei manipulări non-invazive a creierului.

Rezultatele au demonstrat că, spre deosebire de celelalte 2 grupuri, subiecţii care au avut controlul cognitiv inhibat (zona stângă a cortexului prefrontal) au reuşit să găsească într-un timp mai scurt un număr mai mare de întrebuinţări neconvenţionale pentru obiectele arătate, dând dovadă aşadar de un nivel mai înalt al creativităţii.

Fără a privi dezinhibarea gândirii neconvenţionale ca sursă unică a creativităţii, studiul, publicat în Jurnalul Cognitive Neuroscience, sugerează că uneori poate fi mai de folos să depăşim semnificaţia obişnuită a unui lucru sau eveniment, abordându-l într-o manieră creativă şi neobişnuită, pentru a ne lărgi astfel viziunea.

Acest lucru este important în special pe parcursul copilăriei, deoarce favorizează dobândirea mai uşoară a cunoştinţelor şi dezvoltarea imaginţiei.

„Sunt lucruri pe care este important să nu le filtrăm, mai ales atunci când învăţăm", a concluzionat Sharon Thompson-Schill, principalul cercetător al studiului.