Părinţii vor ca „gândirea critică” și „bunele maniere” să devină materii școlare

155

Potrivit unui studiu recent, 9 din 10 părinţi din mediul urban cred că școala din România nu îi pregătește suficient pe elevi în vederea construirii unei cariere viitoare.

Un sondaj efectuat online de către școala internaţională Avenor College, la care au răspuns 1.002 utilizatori de internet, a reconfirmat faptul că părinţii nu sunt mulţumiţi de modul în care școala le pregătește copiii pentru meseriile viitorului.

Dacă ar intra în atribuţiile lor, părinţii ar modifica structura programei școlare, eliminând materiile pe care le consideră nefolositoare și introducând materii noi, utile pentru formarea viitorilor adulţi. Schimbările ar fi cu atât mai bine-venite cu cât 5 din 10 respondenţi cred că roboţii și tehnica vor lua locul forţei de muncă umane. Aproape 50% dintre părinţi își văd copiii lucrând în IT în viitor, peste 25% își imaginează că industria inteligenţei artificiale va fi domeniul spre care se vor îndrepta copiii lor, în timp ce mai puţin de un sfert se gândesc la medicină, construcţii sau divertisment ca domenii de interes ale viitorilor adulţi.

Peste 50% dintre părinţi cred că latina nu ar mai trebui predată în școli, iar aproape jumătate gândesc la fel despre religie.

În schimb, o serie de materii noi, greu de imaginat în programa școlară existentă, sunt considerate deosebit de utile, deci oportun de introdus în programă. Dezvoltarea personală este materia pe care 75% dintre părinţi o consideră necesară pentru viitorul job al copilului lor. Alte materii pe care părinţii le-ar dori studiate de copii sunt gândirea creativă (70%), bunele maniere (48,8%), vorbitul în public (38%), leadershipul (35%), limbile străine exotice (20,7%), debate-ul (17,8%) sau scrierea creativă (15%).

ONG-ul Step by Step a realizat împreună cu Microsoft România un ghid de instruire în gândirea critică, New Kids of the Code, destinat copiilor de clasa a III-a și a IV-a din școlile publice, oferind gratuit acest set de instrumente învăţătorilor care doresc să parcurgă ghidul împreună cu elevii lor. Cursul are 42 de ore și le oferă dascălilor care îl finalizează 10 credite recunoscute de Ministerul Educaţiei Naţionale.

Kitul conţine instrumente valoroase pentru dezvoltarea gândirii critice, precum cartoane care servesc la învăţarea analogiei sau o carte-caiet despre argumentare, care conţine informaţii și exerciţii despre exemple, context, presupoziţii, adevăr sau etica argumentării, precizează unul dintre bloggerii care popularizează proiectul.

Proiectul are scopul de a ajuta copiii să răspundă la întrebările pe care le au căutând singuri informaţiile de care au nevoie și interpretându-le corect, pentru că o gândire corectă duce la răspunsurile potrivite, după cum subliniază Doina-Olga Ștefănescu, profesorul universitar care a realizat kitul.